Dette indhold er læserunderstøttet, hvilket betyder, at hvis du klikker på nogle af vores links, kan vi tjene en kommission.

Sådan starter du en blog (i 2024): Trin-for-trin begynderguide

Findstack Redaktionelle team

Opdateret Februar 14, 2023

Vil du starte en blog til din virksomhed? Blogging spiller en afgørende rolle i din content marketing og søgemaskineoptimering. I denne guide vil vi vise dig, hvordan du starter en blog, lige fra at vælge din platform til at udgive dit første indlæg. 

Hvad er en blog?

En blog, som er en forkortelse for weblog, er et websted eller en del af et websted, der består af regelmæssigt opdaterede artikler eller blogindlæg. Blogging begyndte i 1997 og startede som en måde, hvorpå folk kunne dele online-journaler med venner og familie. 

Årtier senere er blogging blevet en vigtig måde for både enkeltpersoner og virksomheder at forbinde med deres målgruppe. Som vist af Google Trends, har blogging holdt sig konsekvent i søgetendenser i de sidste fem år. 

hvordan man starter en blog 1

Hvad er fordelene ved at blogge? 

Ud over at opbygge et fællesskab omkring indhold, har virksomhederne fordel af at blogge på en række forskellige måder. 

  • Ved regelmæssigt at udgive indhold af høj kvalitet omkring et bestemt emne, kan virksomheder positionere sig selv som en informativ autoritet i deres niche. 
  • Blogindlæg, der er korrekt optimeret til søgning, har potentialet til at rangere godt i søgninger og i sidste ende føre til dit websted. 
  • Blogindlæg skrevet med læseren i tankerne kan blive delt med andre på sociale medier, at føre trafik til din hjemmeside.
  • Blogindlæg kan blive en del af din marketingtragt, introducere nye mennesker til din virksomhed og hjælpe dem med at finde den information, de har brug for for at foretage et køb. 

Hvordan starter jeg en blog?

Følgende proces vil hjælpe dig med at opsætte din online tilstedeværelse for at køre en succesfuld blog. 

Vælg en platform

Det første trin i, hvordan man starter en blog, er at vælge en bloggingplatform. Dette er den software, du vil bruge til at administrere dit blogindhold. Der er to typer blogging platforme. 

Hosted

Hostede bloggingplatforme giver dig mulighed for at fokusere mere på det indhold, du vil oprette, og mindre på de tekniske aspekter af oprettelse af en blog. Selvom det er en væsentlig fordel for dem, der ikke kan lide eller ikke har tid til teknologi, har det sine ulemper. 

  • Du er begrænset til grundlæggende blogfunktionalitet.
  • Du er begrænset til et mindre udvalg af skabeloner/design til din blog med få tilpasningsmuligheder.
  • Du kan være begrænset til en URL, der ligner you.blog.com i stedet for dig.com
  • Du skal følge reglerne for blogging-platformen, som kan ændre sig ofte og kan påvirke, hvordan du promoverer din virksomhed.

Eksempler på hostede bloggingplatforme inkluderer Wordpress.com, Squarespace, Wix, Medium og Tumblr. 

Mens hostede bloggingplatforme sælger sig selv som den ideelle service for folk, der ønsker mindre teknisk besvær, er der en bedre måde at få det bedste fra begge verdener. 

Self-Hosted

Selvhostede bloggingplatforme giver dig mulighed for at installere bloggingsoftwaren på dit domæne og drive din blog under dig.com. Dette giver dig fuld kontrol over funktionaliteten af ​​din blog og ubegrænsede tilpasningsmuligheder for designet. 

WordPress er den førende CMS (indholds styrelses system). Det giver dig mulighed for at bygge en hjemmeside med så mange sider og blogindlæg, som du har brug for. Du kan tilpasse funktionaliteten med plugins og designet med et tema. Vi vil diskutere hvordan snart. 

At komme i gang med WordPress, skal du få det installeret på dit domæne gennem et webhostingfirma. Sådan gør du. 

Vælg en webhostingudbyder

Adskillige udbydere af webhosting tilbyde WordPress-specifikke webhostingplaner. De tre virksomheder WordPress anbefaler til hosting inkluderer følgende.

bluehost webhosting-landingsside
  • Bluehost - WordPress hostingplaner med gratis WordPress installationen starter kl $ 2.95 pr med gratis domæneregistrering og gratis SSL. 
  • DreamHost - WordPress hostingplaner med gratis WordPress installationen starter kl $ 2.59 pr med gratis domæneregistrering og gratis SSL. 
  • SiteGround - WordPress hostingplaner med gratis WordPress installationen starter kl $ 4.99 pr med gratis SSL. 

Hvis du vælger nogen af ​​disse WordPress hosting virksomheder, behøver du ikke bekymre dig om at installere WordPress. Det vil blive installeret på dit valgte domæne. Det er den bedste mulighed for folk, der ikke ønsker at beskæftige sig med den tekniske side af opstart af dit websted. 

Du kan også se nærmere på administreret WordPress hosting. Administrerede hostingvirksomheder, herunder, Kinsta, WPEngine, LiquidWeb or InMotion, og tilbud løbende WordPress ledelse og ledende kundesupport. Dette vil give dig mulighed for at fokusere på dit indhold, mens din webhost håndterer opdateringer, sikkerhed og sikkerhedskopier. 

Vælg dit domænenavn

Registrering for et domæne i et år starter typisk ved $12.95. Når du tilmelder dig en hostingplan med Bluehost or DreamHost, vil du modtage et gratis domæne det første år. 

Det bedste domænenavn til din virksomhed vil være ditvirksomhedsnavn.com. Selvom der er masser af nyt TLD'er (topniveau domæner) at vælge imellem er .com stadig den mest anerkendte udvidelse til et websted. 

KnowEm , Navnetjek er to gratis tjenester, du kan bruge til at søge efter tilgængeligheden af ​​dit virksomhedsnavn som et domæne og som et brugernavn til de bedste sociale netværk. 

hvordan man starter en blog 3

Ideelt set bør du være i stand til at brande dig selv med følgende.

  • yourbusiness.com
  • facebook.com/dinvirksomhed
  • instagram.com/dinvirksomhed
  • twitter.com/yourbusiness 
  • linkedin.com/company/yourbusiness
  • youtube.com/yourbusiness 

Dette vil hjælpe din målgruppe med at genkende din virksomhed på tværs af flere platforme. Du ønsker, at dine kunder skal vide, at de forbinder med din virksomhed, fra sociale netværk til dit websted. 

Når du har besluttet dig for et domænenavn, er du klar til at tilmelde dig WordPress hosting hos det firma du vælger. Efter du har modtaget bekræftelse på det WordPress er installeret, kan du fortsætte opsætningen af ​​din hjemmeside. 

Vælg din WordPress Brugernavn

Den første ting du skal konfigurere til din WordPress hjemmeside er dit brugernavn og adgangskode. Dette vil også være hovedadministratoren for din WordPress installation. Af sikkerhedsmæssige årsager vil du gerne vælge et andet brugernavn end admin. Derudover vil du have dit navn i brugernavnet, hvis du blogger, da dit brugernavn står i URL'en til dine indlæg (yourbusiness.com/author/brugernavn). Det er bedre at have yourbusiness.com/author/yourname eller yourbusiness.com/author/yourbusinessname for dine indlæg end yourbusiness.com/author/admin.

Lære at kende WordPress

Når du logger ind på WordPress, vil du se din WordPress dashboard. Det vil vise dig detaljer om din seneste aktivitet, din hjemmesides generelle sundhed, de seneste nyheder fra WordPress, og yderligere oplysninger fra eventuelle plugins, du har installeret. Til venstre kan du se dine hovedmenuindstillinger, herunder følgende.

Dashboard skærm – WordPress.org-fora
  • Indlæg – Menuen Indlæg giver dig mulighed for at se alle dine blogindlæg, oprette nye blogindlæg, se dine kategorier og se dine tags. 
  • Medier – Mediemenuen giver dig mulighed for at se alt, hvad du har uploadet gennem WordPress (som billeder) og tilføje nye elementer til dit mediebibliotek. 
  • Sider – Sider-menuen giver dig mulighed for at se alle dine statiske sider og oprette nye. 
  • Kommentarer – Hvis du tillader folk at efterlade kommentarer på dine blogindlæg, er det menuen Kommentarer, hvor du vil gå hen for at se og moderere dem. 
  • Udseende – Udseendemenuen indeholder links til dine temaer, temaeditor, widgets (indhold i din sidebjælke), menuer, baggrund og tilpasning.  
  • plugins – Plugins-menuen er, hvor du finder og tilføjer nye plugins. Plugins giver dig mulighed for at tilføje forbedret funktionalitet til din WordPress internet side. 
  • Brugere – Brugermenuen er, hvor du finder din profil og, som administrator, en liste over alle brugere, der er registreret på din hjemmeside og mulighed for at tilføje nye brugere. Dette er nyttigt, hvis du vil have mere end én person til at administrere eller oprette indhold til dit websted. 
  • Værktøjer – Menuen Værktøjer rummer Import og eksport, hvis du har blogindhold fra en anden platform eller ønsker at eksportere dit indhold til en anden platform. Det har også mulighed for at eksportere og slette dine personlige data. 
  • Indstillinger – Menuen Indstillinger giver dig mulighed for at ændre dit websteds præferencer. Du kan styre, hvordan front side på dit websteds udseende, tidsformatering, kommentarmoderering, standardkategori for blogindlæg og mere. 

Vælg et design

Med en selvvært WordPress hjemmeside, har du ubegrænsede muligheder for et design. Du kan starte med gratis og betalte temaer inde i WordPress temabibliotek. For et mere unikt look, der matcher din branche, er der premium-temaer fra følgende kilder. 

  • ThemeForest – Denne markedsplads har over 11,000 WordPress temaer fra professionelle designere. 
  • Elegantthemes – Divis hjem, det mest brugte WordPress rammer
  • StudioPress – Skaberne af Genesis-rammen for WordPress, de har snesevis af temaer og temaudviklere, som kan hjælpe dig med at tilpasse yderligere. 
  • Template Monster – Denne markedsplads har over 2,600 WordPress temaer. 

Fordelene ved at vælge et premium-tema frem for et gratis er dokumentation og support. Mange premium-temaer kommer med flere farve- og layoutmuligheder for at sikre et unikt udseende til din virksomheds hjemmeside. 

installere plugins

Når du har tilpasset udseendet og fornemmelsen af ​​din hjemmeside med et tema, skal du muligvis installere et eller flere plugins som anbefalet af din temaudbyder. Plugins-funktioner som en startsidemedieskyder, kontaktformular, søgemaskineoptimering, caching, jobtavle, forum, onlinebutik og mere. 

RankMath — Bedste SEO-værktøj til WordPress

Du bør installere færre plugins, hvis det er muligt. De nødvendige fornødenheder til en blog inkluderer:

  • Et SEO-plugin som RankMath giver dig mulighed for at konfigurere SEO-indstillingerne for alle dine sider, indlæg, kategorier, tags og arkivsider.
  • Et form plugin som WP-formularer giver dig mulighed for at oprette professionelle kontaktformularer, tilbudsanmodningsformularer og andre nødvendige hjemmesideformularer for at indsamle kundeemner, der konverteres til salg. 
  • Et caching-plugin som WP Rocket for at sikre en hurtigere sideindlæsningshastighed for at hjælpe med at opfylde Googles kernewebvitaliteter for sideydelse og mobilplacering. 
  • Et spam kontrol plugin som Akismet, som bortfiltrerer spamkommentarer fra legitime. 
  • Et backup- og sikkerhedsplugin som VaultPress hvis dit hostingfirma ikke tilbyder disse funktioner. Det vil sikre din hjemmeside fra fælles WordPress indtrængen forsøg og hold en frisk kopi af dit websteds indhold sikkerhedskopieret dagligt. 

Mens du fortsætter med at vælge plugins til dit websted, skal du overveje den værdi, de vil give dit publikum. Hvis plugin'et ikke giver værdi, gør det muligvis ikke andet end at bremse dit websted. 

Opret grundlæggende sider

For at komme i kontakt med din blogs målgruppe, vil du gerne oprette et par statiske sider til din hjemmeside. Til at begynde med har du brug for en Om os-side, der fortæller dit publikum, hvem der står bag blogindholdet. Hvis din blog har mere end én forfatter, så introducer dem sammen med redaktører på din Om os-side. 

Dernæst skal du bruge en side, der promoverer dine produkter og tjenester. Du kan sælge produkter direkte på din WordPress hjemmeside ved hjælp af WooCommerce eller saml leads ved hjælp af Gravity Forms. 

En kontakt os-side giver besøgende på webstedet en måde at kontakte dig om dit websteds indhold, produkter eller tjenester. Hvis du promoverer en lokal virksomhed, vil dette være siden, hvor du placerer dine lokale kontaktoplysninger – navn, adresse og telefonnummer. Din adresse og dit telefonnummer skal føjes til dit websteds sidehoved eller sidefod for yderligere at sikre, at lokale kunder kan finde dig. 

Endelig har du brug for en side med privatlivspolitik for at lade folk vide, hvordan du vil beskytte deres personlige oplysninger. Du kan bruge en generator for privatlivspolitik at generere en detaljeret politik for din hjemmeside. 

Installer Analytics

For at bestemme din blogs succes skal du installere websiteanalyse. Google tilbyder to gratis værktøjer – Google Analytics , Google Search Console

Med Google Analytics installeret vil du være i stand til at lære mere om, hvordan dit indhold klarer sig. Du vil finde ud af, hvor mange mennesker der besøger dit indhold, hvordan folk opdagede det, hvor længe de bliver på din hjemmeside, hvilke links de klikker på, og om de konverterer til et lead eller salg. 

google analytics hjem

Med Google Search Console kan du se, hvor mange sider der vises i søgeresultaterne, hvilke søgeforespørgsler der genererer visninger og klik, hvordan dine sider klarer sig med Core Web Vitals, og om der er fejl, der forhindrer Google i at crawle dit websted. Det vil også advare dig om webstedshack og malware. 

Hvordan begynder jeg at blogge?

Når din WordPress hjemmesiden er oppe at køre, er du klar til at begynde at blogge. De følgende trin sikrer, at du starter din blog med masser af momentum. 

1. Opret en tidsplan

Hvor ofte vil du udgive nyt indhold på din blog? Og mere realistisk, hvor ofte kan du oprette nyt indhold til din blog? 38 % af bloggere udgiver et indlæg om ugen. Du kan se et eksempel på, hvordan du starter en blog med en langsom oprykning af indhold via CoSchedule

måneds blogplan

Nøglen er at vælge en tidsplan, der giver dig mulighed for konsekvent at skabe indhold af høj kvalitet. Hvis du er en solo-iværksætter, der kun udgiver et indlæg af høj kvalitet om måneden, er det bedre end at have et websted med nyt indhold af dårlig kvalitet dagligt. 

2. Generer emneideer

Ikke sikker på, hvad du skal blogge om? Du kan generere blogging-ideer på flere måder. Til at begynde med kan du bruge værktøjer som f.eks Hubspot's Blog Idea Generator. Det genererer 250 emner baseret på op til tre søgeord, du indtaster, f.eks hvordan man starter en blog

Google Trends er et værktøj, du kan bruge til at se, hvilke emner der er trending i din region for din branche. Søg efter søgeord og se, hvordan de har udviklet sig siden 2004.

Hvis du stadig er i tvivl, så brug listen nedenfor som et groft skøn over søgepopulariteten for hver niche.

gennemsnitligt antal månedlige søgninger efter type blogs 768x402 1
Vælg en niche, der modtager tilstrækkelig søgetrafik, især hvis du planlægger at tjene penge på din blog. Kilde: Kristie Hill

Mens nogle af de ovennævnte nicher er mere søgte efter, betyder det ikke nødvendigvis, at de har det bedste indtægtspotentiale. Nogle af de fleste profitable blognicher omfatte:

  • Personlig økonomi
  • Helbred og form
  • Skønhed og mode
  • Forretning
  • Personlig udvikling

Når du har defineret den overordnede markedskategori for din blog, kan du begynde at oprette blogindlæg, der vil drive trafik fra søgning. Prøv at generere mere detaljerede emneideer ved hjælp af et søgeordsforskningsværktøj som SemRush (betalt) eller Ubersuggest (gratis). Sådanne værktøjer vil give dig en liste over relevante søgeord, sætninger og spørgsmål, du kan bruge til at udløse optimerede blogindlægsideer. Som Neil Patel siger om Ubersuggest: "Du vil ikke længere spilde tid på at skrive indhold, som folk ikke vil læse."

ubersuggest dashboard

Når du bruger hvert værktøj til at komme med idéer til blogindlæg, skal du gemme dem alle i ét regneark. Dette giver dig mulighed for at referere til et dokument, hver gang du er klar til at oprette et nyt stykke indhold. 

3. Udfør forundersøgelser

For hvert nyt blogindlæg vil du gerne lave nogle indledende undersøgelser. Specifikt vil du gerne finde ud af, hvilke indlæg der allerede rangerer på den første side med søgeresultater for dit emne. 

Analyser hvert af blogindlæggene i top ti Google-søgeresultater. Du ønsker at bestemme:

  • Den gennemsnitlige længde af de topplacerede blogindlæg. Hvis de bedste indlæg om dit emne i gennemsnit er 1,000 – 5,000 ord lange, bør du sigte efter at gøre dit indlæg til 3,000 ord med plads til at udvide i fremtiden. 
  • Hvilke punkter er dækket i blogindlæggene. Du ønsker ikke at duplikere dine konkurrenter, men hellere dække alt, hvad de dækker og så noget mere. 
  • Hvilken type medie er inkluderet i hvert indlæg (billeder, video, lyd eller supplerende PDF).
  • Hvilken type referencer er inkluderet (statistik, forskning, undersøgelser eller citater). 

Denne analyse vil hjælpe dig med at skabe det bedste stykke indhold om dit emne. En som folk gerne vil dele, linke til og læse. 

4. Skriv det første udkast til mennesker

Da der er masser af værktøjer, der kan hjælpe dig med at redigere og søgeordsoptimere dit forfatterskab, er det vigtigt at fokusere dit første udkast til dine læsere. Skriv med den eksplicitte hensigt at skabe den ultimative ressource til dine læsere om dit emne. 

Start med en oversigt for at hjælpe dig med at holde dig ved emnet. Det vil også sikre, at du ikke går glip af nogen point og skaber et grundigt stykke. 

5. Rediger og optimer det første udkast med AI

Når din første kladde er klar, kan du bruge kunstig intelligens til at redigere og optimere. Grammarly , ProWritingAid er to tjenester, der vil redigere dit indhold for grammatik, stavning, læsbarhed og duplikeret indhold. 

hvordan man starter en blog grammarly artikel

Efter dit indhold er blevet redigeret, optimer det med værktøjer som f.eks Content Editor 2.0 af Surfer or Optimer efter MarketMuse. Begge værktøjer hjælper forfattere med at skabe den perfekte balance mellem mål og relaterede søgeord i hele dit indhold. 

hvordan man starter en blog seo surfer

6. Tilføj medier

Sigt efter at tilføje mindst ét ​​billede til dine blogindlæg. Dette giver dig mulighed for at tilføje yderligere søgeordsoptimeret indhold til dit blogindlæg sd giver dig mulighed for at blive vist i Google Billeders søgeresultater. 

Dit billede vil også fungere som et miniaturebillede for dit indhold, hver gang det deles på de fleste sociale medier. Billedet skal fange sociale mediebrugeres opmærksomhed ved at skille sig ud i nyhedsfeedet og tæt repræsentere emnet for indlægget. 

7. Konfigurer søgeindstillinger

Hvis du har installeret et SEO-plugin som Yoast SEO, skal du konfigurere dit seo-blog. Dette omfatter følgende:

  • SEO titel – En søgeordsoptimeret titel til dit indlæg, der er under 60 tegn. 
  • Meta beskrivelse – En søgeordsoptimeret beskrivelse på under 160 tegn. 
  • Slug – En kort, søgeordsoptimeret URL til dit blogindlæg. 

Gå desuden de billeder igennem, du har uploadet til dit blogindlæg. Tilføj billedtekster på selve indlægget under billedet og ALT-tags i billedindstillingerne, der inkluderer din søgeordssætning. 

8. Udgiv

Før du udgiver dit indlæg, skal du gennemgå en tjekliste for at bekræfte, at dit indlæg er blevet redigeret, optimeret, kategoriseret og tagget. Hvis du er tilfreds, kan du planlægge indlægget til et fremtidigt tidspunkt eller offentliggøre det med det samme. 

9. Fremme

Når først det er offentliggjort, bør du promovere dit opslag. Jo mere promovering du giver dit opslag, jo større chance har det for at rangere godt i søgeresultaterne. 

Udover at dele dit opslag på sociale medier og via e-mail, kan du se efter muligheder for at få folk til at linke til dit indhold. Premium SEO-forskningsværktøjer som Semrush or Moz kan vise listen over links til dine konkurrenters blogindlæg. 

semrush hvordan man starter en blog

I mange tilfælde er disse links fra andre blogindlæg. Du kan kontakte blogredaktøren eller forfatteren for at se, om de også ville være interesserede i at linke til dit indlæg som en opdatering eller kompliment til din konkurrents link. 

Konklusion

Vi håber, at denne guide har gjort processen med, hvordan man starter en blog, lidt mindre skræmmende. Husk, at det første skridt i at starte en blog er at bygge den på et pålideligt grundlag. WordPress anbefaler at tage over til Bluehost og tilmelding til WordPress web hosting. Derfra skal du følge trinene ovenfor for at skabe et solidt grundlag for en succesfuld blogging-fremtid!

← Tilbage til blog

Findstack Redaktionen er dedikeret til at hjælpe virksomheder med at finde de perfekte softwareløsninger. Vores erfarne skribenter og redaktører leverer informativt indhold for at give læserne mulighed for at træffe de bedste beslutninger til deres behov.

Lad os vejlede dig, så du kan træffe det rigtige valg

Forenkle din softwaresøgning og kom i gang ved at gennemse vores kategorier.

Gennemse vores kategorier
Fremhævet på

© 2023 Findstack.com, et firma fra SoHo Media Ltd. Alle rettigheder forbeholdes.
Advertising politik  |  Cookiepolitik  |  Privatlivspolitik  |  Betingelser for brug