Webinartragte: 6 måder at skabe effektive tragte til din webinarserie på

Axel Grubba, 08. september 2023
Webinartragte: 6 måder at skabe effektive tragte til din webinarserie på
Begynd at sælge digitale produkter med Crevio
Crevio Logo
Crevio
Sponsoreret
5.0
(1)
$ 29.00 / måned
Crevio er en platform for skabere til at sælge digitale produkter, tjenester, kurser og adgang til andre 3.-... Lær mere om Crevio

Hvordan opretter du en webinartragt, der konverterer? 

A webinar funnel står som en uundværlig teknik til at nå dine marketingmål. Uanset om du introducerer et nyt produkt, bygger en e-maildatabase eller øger produktsalget, er denne ressource intet mindre end vigtig.

For at få din webinartragt til at fungere bedre og fordoble dine resultater, skal den være finjusteret med bestemte elementer. Findstack har identificeret seks nemme trin til at hjælpe dig med at planlægge din webinar-sekvens perfekt. Så lad os komme i gang!

Hvad er en webinartragt?

En webinartragt er en markedsføringsteknik, der giver dig mulighed for at tiltrække potentielle deltagere og konvertere dem til betalende kunder. I dette tilfælde fungerer et webinar som en leadmagnet, der fanger og kvalificerer leads, på samme måde som en salgstragt.  

For at fungere effektivt følger en tragt til et webinar en række trin for at lokke deltagere gennem hele købsprocessen. De omfatter følgende:

  • Oprettelse af en webinar-destinationsside for at drive trafik til websiden
  • Indsamling af e-mailadresser og vitale oplysninger, når potentielle deltagere tilmelder sig onlinebegivenheden
  • Leder registranter til en takkeside
  • Sende flere detaljer om webinaret, herunder emner, tidspunkt, dato, foredragsholdere osv
  • Afholdelse af et engagerende og interaktivt webinar
  • Overbevise deltagere om at købe dit produkt eller din tjeneste via en opfordring til handling

Sådan kan det se ud at oprette en webinartragt.

webinar tragt
Kilde: FlowApp

En tiltalende og mobilvenlig webinar-landingsside er et must-have ressource for at få succes med din kampagne. Hvorfor ikke tjekke denne dybdegående anmeldelse af landingssidebygere at starte på et fast grundlag?

Hvorfor er webinartragte vigtige?

Ifølge Salesforce, 79% af kundeemner glider gennem sprækkerne, da marketingfolk ikke formår at konvertere dem til salg. Så hvad er løsningen? Webinar-tragte. 

Flere leads og salg

Et webinar kan hjælpe dig med at fange kundeemner og konvertere dem til salg. Fordi potentielle deltagere giver deres kontaktoplysninger under registreringen, gør en webinartragt det til en leg at generere kundeemner.

Øget rækkevidde og engagement

Det er muligt at skabe interesse for din online begivenhed og nå ud til et bredere publikum gennem en webinartragt. En fængslende landingsside med krystalklare webinar-emner og -mål kan overbevise flere om at tilmelde sig begivenheden. 

Forbedret SEO

Dine bestræbelser på at skabe et mindeværdigt webinar vil ikke gå til spilde. Det skyldes, at du kan optage onlinemødet, dele det med abonnenter, der ikke kan deltage online, og vise det på din hjemmeside. 

Du kan også genbruge transskriptionerne ved at oprette e-bøger, blogindlæg osv. Dette forbedrer din SEO, når søgende opdager dit webinar på søgemaskineresultatsider (SERP'er).

Sådan opretter du en effektiv webinartragt

Så hvordan bygger du en konverterings-webinartragt? Inden vi dykker ned i trinene, skal du bemærke, at du ender med færre deltagere end dem, der har tilmeldt sig. 

Det er fint. Din webinartragts hovedmål er at kvalificere dine kundeemner, så du kan tage imod folk, der ønsker at blive indtil slutningen af ​​programmet. Og en konverteringsrate, der er mellem 3.1 % og 5 % er stadig inden for det acceptable interval. 

1. Analyser din målgruppe

Beslutningen om webinarets emne er et af de vigtigste trin i opbygningen af ​​en webinartragt. Det skal være et emne, der er bredt nok til at rumme et stort publikum og vække deres interesse. Diskussionspunkterne bør også være specifikke og relevante for din målgruppe af mennesker. 

For at tænde folks ønske om at deltage i din onlinebegivenhed skal du udføre nogle undersøgelser for at forstå dine potentielle deltagere. Gør følgende for at forstå deres smertepunkter:

  • Brug afstemningsmager at opdage, hvilke udfordringer kunderne står over for.
  • Kør interviews
  • Engager fokusgrupper 
  • Brug intelligente apps til sociale medier til at aflytte trendende problemer
  • Følg populære og trending hashtags
  • Spørg kundesupport eller salgsteamet

Planlægning af webinarer omkring emner, der er relevante for dit publikum, er et godt sted at starte en webinartragt.

Formålet med dit webinar skal være klart, når du planlægger det. Sørg for, at indholdet stemmer overens med dit publikums interesser, præferencer og behov.

2. Indstil dine KPI'er

webinar
Kilde: freepik

Det er vigtigt at måle og spore følgende webinartragtmetrics:

  • Antallet af tilmeldinger: Statistikken hjælper dig med at forstå den overordnede succes af onlinebegivenheden.
  • Engagement under webinaret: Tjek målinger såsom involveringsniveauer, afstemninger og deltagere i undersøgelsen og antallet af stillede spørgsmål. De fortæller dig om deltagernes interesse og engagementsniveauer.
  • Deltagerfeedback: Dette giver dig afgørende indsigt i, om deltagerne har løst deres problemer.
  • Market Qualified Lead (MQL): Er dit webinar effektivt til at generere kvalitets leads?
  • Salgskvalificeret lead (SQL): Hvor effektiv er din online begivenhed til at konvertere kundeemner til salg?

3. Promover webinaret

Det er afgørende at få trafik til dit webinars landingsside for at lokke besøgende til at tilmelde sig din onlinebegivenhed. Jo flere personer, der lander på din registreringsside, jo flere kundeemner og konverteringer kan du få. 

Du kan opmuntre potentielle deltagere til at besøge din webside ved at tilbyde dem et gratis webinar. Sammenlignet med et betalt webinar kan det føre mere trafik til din landingsside. 

Her er nogle super nemme måder at opnå ovenstående på:

en. Sociale medier

Der er ingen tvivl om, at sociale medier smører din marketingkampagne siden 5 milliarder folk bruger det over hele verden. Og Pew Research Center siger, at omkring syv ud af ti amerikanere bruger sociale medier til at netværke.

Det er derfor Renee Mack brugte sin sociale mediekonto til at promovere sit webinar. Her er nogle positive ting fra annoncen:

  • Oplyser, at det er et gratis webinar, så alle kan deltage
  • lokkende emne
  • Tilbyder en gratis kopi af hendes strategi
  • Link til tilmeldingssiden
Promovering af webinar på sociale medier
Kilde: FlowApp

Pro Tips: 

  • Brug visuals til at fange læserens opmærksomhed
  • Skriv mindst en gang om ugen på dine sociale medier-konti
  • Overvej at bruge forkortede links, så læserne nemt kan dele dem, eller bede dem invitere deres venner med det samme link
  • Kør annoncer

b. E-mail markedsføring

Det er også nemt at øge bevidstheden om dit webinar, hvis du har en e-mail-liste. Tag et kig på eksemplet nedenfor. E-mailen virker på grund af følgende:

  • Personlig hilsen
  • Farverigt bannerbillede
  • Webinar tilmeldingslink
Webinar e-mail marketing
Kilde: FlowApp

Pro Tips

  • Brug en fængende og uimodståelig emnelinje
  • Skriv et stærkt værdiforslag, der forklarer webinarets fordele
  • Inkluder klokkeslæt, dato, talernes navne og en CTA eller link til registreringssiden

c. Udnyt din hjemmeside

Fordi du har et etableret brand med et websted, kan du bruge dit websted til at drive trafik til din webinar-tilmeldingsside. Det er en god landingsside på grund af:

  • Uploadet webinar optagelse
  • Strategisk placeret video: den er i øverste højre hjørne, hvilket gør den mere synlig
Tailwind hjemmeside
Kilde: SeedPro

Pro Tips

  • Integrer en video på hjemmesiden
  • Saml leads ved at bede besøgende om at se optagelsen

4. Udfør planen

Webinar tragt

Nu hvor folk har bekræftet deres tilmelding, er det tid til at køre webinaret. Og husk, at tragten til din onlinebegivenhed har en klar proces, du skal følge for at forbedre dine konverteringer.

Det starter med din landingsside, der leder besøgende til din webinarregistreringsside. Da deltagere logger ind under begivenheden, bør du byde dem velkommen. Du skal inkludere et CTA-link, der fører deltagerne til købssiden og derefter en anden separat side, hvor deltagerne kan downloade dit produkt. 

Så hvordan afholder du et uforglemmeligt og meget engagerende webinar? Her er nogle gode ideer, du kan prøve:

  • Del dine egne erfaringer
  • Giv casestudier
  • Brug mange eksempler
  • Tydeliggør begreber med masser af visuals
  • Interager med deltagere gennem Q&A
  • Kør afstemninger
  • Del værdifulde ressourcer om dine produkter, såsom e-bøger 

5. Overvej et automatiseret webinar

Du har brugt mange kræfter på at afholde din online begivenhed, så det er en klog idé at gøre det til et automatiseret webinar. Også kaldet et "evergreen webinar" eller "on-demand webinar", en automatiseret onlinebegivenhed optages på forhånd og deles på planlagte tidspunkter. 

Det simulerer en onlinebegivenhed og bliver ved med at engagere et publikum. Du kan bruge det til at indsamle flere kundeemner og øge dine konverteringer.

Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang med automatiserede webinarer? Findstack hjælper dig med at finde den rigtige webinarsoftware til din virksomhed med vores letlæselige sammenligninger, så du kan indsnævre din søgning og træffe et sikkert valg. Se din bedst rangerede webinarværktøjer eller browser alle webinar-leverandører i webinar-kategorien.

Findstack hjemmeside
Findstacks produktside

Vær opmærksom på følgende tips til at udnytte automatiserede webinarer:

  • Upload en video til din hjemmeside
  • Angiv webinarets tilgængelighed
  • Opret e-mail-beskeder, såsom påmindelses-e-mails
  • Tilføj uddelingskopier, quizzer og CTA'er for at gøre det mere interaktivt
  • Tilbyd live chat eller en mulighed for at sende e-mails for at svare på spørgsmål
  • Brug en landingsside
  • Udgiv og promover det

6. Opfølgning!

Hvis du får et godt salg under din konference, vil det være en stor præstation. Heldige dig. Men det er også muligt ikke at nå dine mål, så du bør lave opfølgninger.

Her er hvorfor. 

Det viser en undersøgelse 80% af sælgere har i gennemsnit brug for fem opfølgende e-mails for at lukke en aftale. Som følge heraf er det afgørende at følge op på dine deltagere for at sikre, at du fordobler dit salg. 

Du bør sende dem en e-mail med de ressourcer, de har brug for for at beslutte at købe dine produkter i den opfølgende e-mail. Her er hvad du skal inkludere.

  • Varm message at takke dem for deres deltagelse
  • Webinar forudindspillet video 
  • Slides med mere tekst for at gøre dem delbare
  • En morderisk opfordring til handling
  • Valgfrit: Et tidsbegrænset tilbud for at skabe uopsættelighed

Hvis kundeemnet ikke kan deltage i webinaret, er opfølgnings-e-mailen særlig vigtig.

Du kan stadig konvertere dem til betalende kunder ved at sende dem webinarets genafspilningsvideo. Stil yderligere spørgsmål i din opfølgende e-mail for at få dem til at svare.

Nu er det rigtige tidspunkt at bygge din webinartragt

En webinartragt er et praktisk salgsværktøj, som lader dig promovere din onlinebegivenhed for at bejle potentielle deltagere til at tilmelde sig. Det hjælper dig med at fange og kvalificere kundeemner, så du kan booste dine konverteringer og rocke dine salgsmål.  

Med de rigtige værktøjer til at bygge en tiltalende landingsside og afholde et webinar, kan du afholde en mindeværdig konference. Findstack kan komme til nytte ved at hjælpe dig med at finde den perfekte software til at oprette en konverterings-webinartragt.

Axel Grubba er stifter af Findstack, en B2B-softwaresammenligningsplatform, med sin baggrund, der spænder over ledelsesrådgivning og venturekapital, hvor han investerede i software. For nylig har Axel udviklet en passion for kodning og nyder at rejse, når han ikke bygger og forbedrer Findstack.
Abonner, få softwaretilbud direkte i din indbakke.
Bliv Medlem 5,300+ andre iværksættere holde sig opdateret om alle de seneste tilbud.
Nul spam. Afmeld til enhver tid.