Ikke overbevist af AI? Du burde være. Ifølge Statista, er markedet for kunstig intelligens (AI)-software sat til at vokse til cirka 126 milliarder amerikanske dollars i 2025.
AI forstyrrer følgende store industrier:
AI forbedrer driften og strømliner opgaver, der i starten tager timer og reducerer dem til minutter. For eksempel inden for sundhedsvæsenet udfører AI specifikke avancerede operationer sammen med mennesker.
Markedsføringen i sig selv har også stor gavn af brugen af kunstig intelligens, med et væld af tilgængelige værktøjer, der gør dit arbejde lettere, så du kan arbejde smartere og være mere produktiv.
Ikke sikker på, hvor du skal starte med AI-marketing? Bare rolig; denne guide vil dække, hvad AI er, hvordan det virker, og AI's rolle i digital markedsføring for 2025.
Der er ingen entydig definition af kunstig intelligens, men det grundlæggende koncept forbliver det samme: et system af forskellige computerteknologier, der arbejder sammen om at tænke, handle og lære med samme intellekt som mennesker, og som er i stand til at efterligne menneskelig adfærd.
Maskinlæring er en form for kunstig intelligens, der bruger tidligere data til løbende at forbedre sig, mens den lærer gennem sin egen erfaring og data (uden menneskelig indgriben).
Opbygning af marketing- og reklamekampagner, der er afhængige af kunstig intelligens (AI), er kendt som AI-marketing.
Den hurtige udvikling af kunstig intelligens er skudt i vejret, hvilket har ført til mange marketingværktøjer, der kan automatisere opgaver og hjælpe med at skabe indhold. AI træffer beslutninger og reagerer i overensstemmelse hermed baseret på kundeindsigt, økonomiske tendenser, dataindsamling og analyse.
At kende din målgruppe og forudsige adfærd og potentielle købsmønstre er afgørende i markedsføringen. AI kombinerer masser af ressourcer og big data og giver præcist mere indsigt i hver enkelt kunde.
Hvad mere er, kan marketingfolk bruge denne nyfundne information til at planlægge, designe og implementere deres marketingstrategier. Kampagner opdateres for at maksimere engagementet og fokusere på den rigtige gruppe af forbrugere for produktet eller tjenesten.
Traditionel kundesegmentering grupperede og differentierede oprindeligt kunder baseret på køn, alder, demografi, forbrugsvaner og geografi. Marketingfolk så også på, om kunden var en førstegangskøber eller en tilbagevendende kunde.
Alligevel er der områder for forbedring i traditionel kundesegmentering, såsom mangel på personalisering, nøjagtighed og behovet for at udføre tidskrævende research.
AI-teknologier kan hjælpe her. Med maskinel og dyb læring kan marketingteams løbende samle og analysere hver brandinteraktion – de korrekte informationer bliver undersøgt, og AI indsamler automatisk indsigt af høj kvalitet. Derfra kan marketingfolk målrette mod specifikke kunder med skræddersyede messageer i meget større skala.
AI forudsiger også de bedste tider for målrettede annoncer, rabatter og e-mails, så kunden er mindre tilbøjelig til at føle en følelse af mistillid.
En anden fordel ved AI-marketing er at give nøjagtige anbefalinger og individualiseret indhold. Netflix bruger for eksempel AI til at foreslå, hvad man skal se, mens man spiller trailere til brugeren baseret på likes, dislikes, tidligere afspillede shows, genrer og film.
Det afspillede indhold reklamerer for programmer og bliver ved med at engagere kunder igen, og de bliver ved med at abonnere og se indhold.
AI bruger optimering i realtid, hvilket betyder, at virksomheder kan spore kampagnens ydeevne og blive ved med at finjustere hele vejen igennem. Virksomheder klarer sig bedre, da de aktivt kan reagere på dataene, når de dukker op; det skaber en følelse af at det haster.
Arbejdstiden udnyttes bedre med AI-værktøjer, da rutinemæssige admin-opgaver kan udføres hurtigt, såsom søgemaskinemarkedsføring (SEM), e-mailmarketingrapporter og indholdsoversigter.
Denne frigjorte tid bruges mere effektivt og strategisk, og holdet bliver mindre strakt som et resultat.
Det plejede at tage timer (og endda dage) at træffe forretningsbeslutninger eller marketingstrategier. Nu med AI giver de indsamlede data præcise svar hurtigt, så der er ikke plads til ubeslutsomhed.
En vindende kombination bruger software til kundeforholdsstyring (CRM). og AI til at forudsige den fremtidige efterspørgsel efter varer og analysere et individuelt produkts rejse.
Det er vigtigt at kende dine kunder. Ved at forudsige deres bevægelser kan du lancere et produkt på det rigtige tidspunkt. På samme måde kan du kontakte dem på relevante tidspunkter for at minimere en høj afvisningsprocent.
For eksempel, Pipedrive er en CRM-platform, der dykker ned i salgsstrategier og kommer med AI, så du kan spore aftaler overalt, visuelt overvåge dine kampagner og se kommunikationssporing for e-mails, chats og opkald.
Bemærkelsesværdige eksempler på CRM'er omfatter følgende:
Markedsførere kan målrette mod en bestemt gruppe af kunder med personligt tilpasset migsages (og indhold) i store mængder takket være AI's maskin- og deep learning-teknikker. For eksempel, HubSpot tilbyder en bred vifte af værktøjer, AI-indsigt og omfattende segmenteringsmuligheder.
En chatbot er en software, der svarer til kunder automatisk. Nøgleeksempler på virksomheder, der bruger chatbots til kundesupport, omfatter Amazon, Spotify og Mastercard. Chatbots kan besvare specifikke spørgsmål vedrørende produkter og omdirigere kunder til live-agenter, hvis det er nødvendigt.
Naturlig sprogbehandling har gjort computere mere menneskelige og kan nu udføre realistiske samtaler.
At sikre, at dit indhold er søgemaskineoptimeret, er en nødvendighed for enhver virksomhed, specifikt for at rangere højere på Google og for at lede trafik til dit websted. Der er et væld af seo værktøjer der kan hjælpe og automatisere opgaver, såsom at oprette konturer til indlæg.
At skabe digital kunst har aldrig været mere ligetil; AI-kunstgeneratorer kan redigere billeder, designe præsentationer og endda fjerne baggrunde fra videoer. For eksempel kan logoproducenter som Brand.io øjeblikkeligt oprette logoer baseret på dine valg.
Tilsvarende AI skrivesoftware forbedrer artikler og indholdsproduktion ved automatisk at lave indlæg, skrive kopi og hjælpe med grammatik. Grammarlysøger for eksempel i dit dokument for fejl og scanner dit stykke mod millioner af andre på nettet for at tjekke for plagiat.
Der er en hel overflod af fremragende værktøjer, der venter på at blive opdaget.
Big data er et komplekst begreb at definere – det består af enorme mængder af struktureret, ustruktureret og semistruktureret information indsamlet og udvundet af virksomheder til forskellige formål, såsom at forudsige menneskelig adfærd og tendenser.
AI og big data-værktøjer hjælper marketingfolk med at beslutte, hvilken type indhold der skal produceres og kan give førsteklasses indsigt, der letter kritiske beslutninger for kampagner. Et primært eksempel på AI-analyse er Google Analytics.
I en nøddeskal er kundeoplevelsen dramatisk forbedret, når du bruger AI-analyse.
At engagere sig med dit publikum på sociale medier er afgørende for at skabe dit brand og reklamere for din virksomhed. AI kan planlægge dine sociale medier, automatisere dine opslag for alle sociale mediekonti og spore engagementer fra dashboardet.
Manuel indsamling og indsamling af enorme mængder information kan være stressende og tidskrævende, men det er nu fortid med AI.
AI forudsiger klogt, hvordan man bedst implementerer annonce- og medieplaceringer for en virksomhed, hvilket øger dens ROI markant.
AI er som et teammedlem, der har brug for træning: det kræver tid at sætte sig ind i et system. De korrekte detaljer skal indtastes for at få præcis information, og læringsprocessen nødvendiggør kvalitetssikring af data.
De forudsigelser og beslutninger, der træffes, er overflødige, hvis AI'en ikke er ordentligt trænet.
Husk, at GDPR-standarder kan blive overset af AI-software, når du bruger forbrugerdata til markedsføringstilpasning, det vil sige, medmindre det er specifikt programmeret til at overholde juridiske retningslinjer.
Marketing team buy-in og adoption
Marketingteams skal fremlægge dokumentation for, hvordan AI gavner teamet, så forretningsinteressenter giver investeringsbudgetter. Brug af passende måleværktøjer er afgørende for at opnå finansiering.
Regelbogen er ikke defineret, fordi teknologien er relativt ny. Derfor skal digitale marketingfolk overveje en AI-marketingstrategis langsigtede og kortsigtede effekter.
Her er nogle retningslinjer for at udnytte kunstig intelligens bedst muligt i markedsføring.
Fremkomsten af kunstig intelligens i marketing er lige så nyttig, som den er forstyrrende for daglige marketingoperationer. Det er vigtigt at forstå, hvordan du bedst kan implementere det og finde den rigtige AI-platform til din virksomhed.