Indholdsstyringssystemværktøjer, ofte forkortet som CMS, er software udviklet til at give brugere mulighed for at oprette, ændre, publicere og gemme digitalt indhold på et websted, en blog eller andre webejendomme. Disse værktøjer gør det muligt for brugere at udvikle og udgive indhold online i den visuelle stil, de ønsker ved hjælp af forskellige funktioner og skabeloner uden teknisk viden.
Med andre ord hjælper indholdsstyringssystemværktøjer brugere med at bygge et websted eller tilføje og redigere eksisterende indhold på et eksisterende websted uden at skulle skrive al koden fra bunden eller endda eliminere behovet for kodning.
På en mere teknisk note består et indholdsstyringssystem af to kernedele:
Virksomheder og andre organisationer bruger CMS-værktøjer til at tilføje dybde og øge funktionalitet til kurateret indhold på et websted eller endda et aktuelt CMS. Indholdsstyringssystemer er brugeragnostiske – de kan bruges af organisationer i alle størrelser, fra små startups til store virksomheder og på tværs af forskellige praksisser, discipliner og brancher.
Integrationer kan være tilgængelige, afhængigt af det valgte CMS. Nogle arbejder sammen med software til styring af webindhold eller WCM, software til indholdsanalyse, CRM-platform (customer relationship management) og software til marketingautomatisering. De kan også fungere som selvstændige systemer til at tackle specifikke indholdsrelaterede behov. Da CMS udfylder huller i indholdsfunktionalitet i det miljø, hvor det er installeret, gør det indholdsspecifikke processer og opgaver mere effektive.
For at opsummere dette afsnit, for at software skal kvalificere sig som et CMS-værktøj, skal det:
Det forrige afsnit hentydede allerede til nogle fordele ved at bruge CMS-værktøjer, men her er specifikke fordele, der kan påvirke effektiviteten af din indholdsproduktionsproces, dit teams produktivitet og dine indholdsrelaterede mål.
Før den udbredte udvikling af CMS-software ville tilføjelse af indhold til et websted eller endda bare starte en blog kræve grundlæggende HTML-kodning, hvilket begrænsede indholdsskabelse til webudviklere og dem med kodningsviden.
CMS-værktøjer "demokratiserede" indholdsproduktion. De gav ikke-tekniske brugere mulighed for at skabe og administrere indhold, skræddersy designet af hjemmesider og blogs og installere udvidelser for at tilføje specifikke funktionaliteter – alt sammen uden kodning. Samtidig giver det flere tekniske brugere mulighed for at tilføje brugerdefinerede koder for at få mere detaljeret kontrol over deres indhold.
Gamle indholdsplatforme var begrænset til en lineær indholdsproduktionslinje. Skabere skriver og designer indholdet, udviklerkoden, og it-professionelle tilføjer eventuelle nødvendige ekstra funktioner.
Med moderne CMS-platforme kan flere brugere få adgang til og arbejde i backend af systemet synkront. Det betyder i ethvert givet scenarie, at marketingfolk kan producere og tilføje indhold, it-professionelle kan implementere protokoller, og udviklere kan tilføje brugerdefinerede koder, alt sammen på samme tid.
Samlet set forbedrer denne synkronicitet samarbejde og deling på tværs af forskellige opgaveejere, som er involveret i indholdsproduktion.
"Plug-and-play"-egenskaben ved CMS-platforme letter den hensigtsmæssige ændring af designet. Da de fleste CMS-værktøjer er modulære, er det nemt at udskifte billeder, ændre layout, ændre farveskemaer og udføre andre designændringer.
Derudover kommer indholdsstyringssystemer typisk med forudindlæste skabeloner og temaer. Med et par klik kan brugerne skifte fra et design til et andet, efterhånden som behovet opstår. For dem med programmeringsfærdigheder eller for organisationer med interne udviklingsteams, kan yderligere designtilpasninger tilføjes med et par linjer kode.
En anden fordel ved at eliminere behovet for kodning er uafbrudt indholdsstyring. Med flere interessenter, der kan deltage i indholdsstyringsprocessen, baner CMS-værktøjer vejen for problemfri og kontinuerlig indsamling, oprettelse, levering, genfinding, publicering og styring af indholdsstykker på tværs af alle formater og medier.
I betragtning af fleksibiliteten og alsidigheden af CMS-software kommer det ikke som nogen overraskelse, at det bruges på flere måder af mange fagfolk, virksomheder og forskellige afdelinger i en organisation. I dag anvender næsten hver virksomhed mindst én indholdsstyringsplatform, hvis ikke mere. I nogle scenarier er CMS-værktøjer dybt forankret i et teams daglige aktiviteter, at de næsten går ubemærket hen.
CMS-værktøjer er praktiske til følgende segmenter:
Lige siden slagordet "Content is King" blev et af kerneprincipperne for succesfuld online markedsføring, blev behovet for at strømline indholdsudvikling en prioritet for digitale marketingteams.
CMS-værktøjer revolutionerede, hvordan digitale marketingteams opbygger, administrerer, udgiver og overvåger indhold. Digitale marketingteams vrimler med funktioner og kan udføre deres indholdsstrategi i tempo og skala.
Udover indholdsmarkedsføring kan digitale marketingfolk også udnytte CMS-værktøjer på hvert trin af køberens rejse – fra bevidsthed til engagement, leadgenerering til pleje og kundeerhvervelse til fastholdelse.
Content managers er hovedsageligt ansvarlige for at overvåge en virksomheds indholdsinitiativer fra start til slut. De beskæftiger sig med "Hvordan?" og hvem?" af indhold og allokere ressourcer (mennesker, aktiver, processer og teknologi) for at indholdsstrategi og -styring kan træde i kraft. Dette omfatter tildeling af roller og ansvar, oprettelse af arbejdsgange og afhængigheder, lagring, redigering og godkendelse og publicering.
Med en række bevægelige brikker og flere teammedlemmer involveret, er det let for ting at falde igennem.
Det er her CMS-værktøjer kommer ind, da de giver indholdsadministratorer mulighed for at centralisere større indholdsprocesser, gemme vitale digitale aktiver, skabe et rum for samarbejde og deling, give en platform for anmeldelser og sign-offs, udgive godkendt indhold og gøre det nemt for fremtidige iterationer.
Blogging forblev en af de bedste indholdsstrategier gennem årene. Professionelle bloggere, hobbyister, virksomheder og andre organisationer har brugt blogging til at generere trafik, erhverve kundeemner, skabe tankelederskab og skubbe til konverteringer.
Når det er sagt, er blogging blevet mere konkurrencedygtig og mere sofistikeret over tid, og mens rudimentære bloggingplatforme stadig har en plads, kan CMS-værktøjer give bloggere en mere robust platform til at skabe og udgive indhold.
Hvordan? For det første giver indholdsstyringssystemer mulighed for bedre branding med letanvendelige og omfattende designfunktioner. Indholdsstyringssystemer har også flere muligheder, der komplementerer blogging, såsom oprettelse af landingssider, tragte og andre websider. Ligeledes tilføjer de integrationer, der er tilgængelige i CMS-software, eksterne komponenter til et blogwebsted, hvis bloggere beslutter sig for at gøre det senere.
Udgivelse af indhold er en af de bedste, nemmeste og hurtigste måder at skabe autoritet og troværdighed på, to afgørende succesingredienser for soloprenører og enkeltpersoner – coaches, finansielle rådgivere, konsulenter og ejendomsmæglere for blot at nævne nogle få – ved at sælge deres ekspertise.
Da de fleste af disse solo-professionelle og virksomhedsejere typisk har begrænsede teknologiressourcer, giver CMS-værktøjer dem mulighed for at udvikle og udgive omfattende indholdsaktiver selv uden et team af webudviklere, designere og andre it-eksperter.
Fra blogs til FAQ-sider, porteføljesider til visuelle gallerier, soloprenører kan drage fordel af CMS-software til at udnytte indhold til at opbygge et positivt omdømme for deres praksis med at bruge indhold.
Som standard, når folk taler om digitalt indhold, tænker de på indholdsimplementeringer, der er beregnet til eksternt forbrug. Imidlertid kan interne funktionelle teams og afdelinger bruge CMS-værktøjer til at skabe, administrere og udgive digitalt indhold til en række formål.
For eksempel kan drifts- og administratorteams oprette Wiki-websteder, der dokumenterer vigtige interne processer i hele virksomheden. CMS-platforme kan også bruges til at udvikle medarbejders selvbetjeningsressourcer, videnbaser, træningsportaler og meget mere. De kan også bruges til at formidle meddelelser i hele virksomheden.
Da alt udgivet indhold er digitalt, er det nemt at ændre, når der er ændringer og opdateringer til nuværende processer og praksis. På grund af CMS-værktøjernes meget samarbejdsvillige og meget centraliserede karakter kan flere interne interessenter arbejde på et projekt på samme tid og sikre, at fremtidige iterationer vil være baseret på den seneste version af indholdet.
Virksomheder, organisationer og enkeltpersoner har forskellige indholdsbehov og -mål og vil derfor kræve forskellige indholdsstyringsløsninger. Mens de forskellige typer CMS-platforme deler nogle fælles funktionaliteter, gør flere nuancer dem forskellige. Disse variationer gør visse CMS-værktøjer mere egnede baseret på behov, strategier og tilsigtet udførelse. Ikke den ene er bedre end den anden i sig selv - det hele bunder i, hvad brugeren har brug for og de ressourcer, der er til rådighed for dem.
Integreret CMS er funktionsrige content management platforme, der typisk tilbydes af en enkelt virksomhed som en SaaS (Sofware as a Service) – også kaldet proprietært CMS. Som et minimum giver integreret CMS indholdsstyring, webhosting og kundesupport fra én enkelt leverandør.
De fleste, hvis ikke alle, integrerede CMS-platforme kommer med en kraftfuld indholdseditor i en letanvendelig træk-og-slip-grænseflade samt indbyggede skabeloner. Dette giver brugerne mulighed for at skabe visuelt komplette indholdssider/websteder uden eksterne ressourcer eller digitale aktiver.
Bortset fra disse kernefunktioner kan moderne integrerede CMS-værktøjer også komme med forudindlæste funktioner, der går ud over grundlæggende indholdsstyring. Disse omfatter support til e-handel, eventstyring, betalt indholdsstyring, bookingstyring og kursusportaler for blot at nævne nogle få.
Integreret CMS fordele:
Integreret CMS ulemper:
Som navnet antyder, er et open source CMS gratis at bruge, hvilket betyder, at brugerne ikke skal betale licensgebyrer. Open source-indholdsstyringsværktøjer skabes og vedligeholdes af et globalt fællesskab af udviklere.
Kildekoden til disse CMS-platforme er offentlig - alle kan se, ændre, distribuere, udvide og skabe nye funktioner efter behov af fællesskabet. CMS-software udviklet under open source-rammen er afhængig af fællesskabsinitiativer, og opdateringer er underlagt peer review. Da open source CMS trives med samarbejde, kan det ofte prale af bedre levetid og længere anvendelighed end proprietære økosystemer, som typisk er afhængige af kun én forfatter eller ejer.
En open source CMS-platform består af en backend-database til lagring af digitale aktiver og indhold, samt en backend-applikation til oprettelse af indhold. Traditionel arkitektur open source CMS har en tilknyttet frontend til at vise indhold til brugere.
På tidspunktet for udgivelsen er de fleste websteder bygget ved hjælp af open source CMS-platforme.
Open Source CMS fordele:
Open Source CMS Ulemper:
En hovedløs indholdsstyringsplatform er en "kun back-end" CMS-software, hvor indholdslageret eller hvor indholdet er lagret (benævnt "kroppen") er afkoblet eller adskilt fra præsentationslaget (benævnt "hovedet") ).
Headless CMS kan enten være proprietært eller open source. Uanset hvad, er den største fordel ved at bruge et hovedløst CMS dets præsentations-agnostiker – det er ligeglad med, hvordan indholdet vises, hvilken enhed det vises på, og hvilket økosystem det præsenteres. Dens eneste fokus er at gemme og levere struktureret indhold og give indholdsskabere og redaktører mulighed for at samarbejde om indholdsudvikling.
For brugere giver dette dem mulighed for at implementere det samme indhold på tværs af forskellige frontends, hvilket er nøglen til en omnichannel-indholdsstrategi.
Brugstilfælde for at vælge et hovedløst CMS inkluderer: adskillelse af indhold fra teknologistakken på et websted for hurtigere implementering; brug til websteder eller webapps, der bruger JavaScript-rammer; fungerer godt med websteder, der er oprettet ved hjælp af statiske webstedsgeneratorer; udvikling af native mobile apps til forskellige operativsystemer; berige e-handel stak; og administrere indhold til et intranet.
Fordele med hovedløst CMS:
Hovedløse CMS Ulemper:
Der er hundredvis af CMS-værktøjer at vælge imellem, som hver tilbyder unikke muligheder til at opfylde forskellige forretningsformål. En side-by-side sammenligning af disse CMS-produkter kan være nyttig, men det vigtige spørgsmål er dette: Hvilke funktioner er afgørende – nu og i en overskuelig fremtid – som understøtter specifikke indholdsmål?
For at vælge den bedste CMS-software skal virksomheder, organisationer og individuelle brugere sikre, at dens funktioner stemmer overens med deres behov og mål.
Et CMS-værktøj bør som minimum have de fleste – hvis ikke alle – af følgende standardfunktioner.
Da CMS gemmer indhold i skyen, bør det være nemt at dele aktiver eller mapper for at samarbejde med andre både i og uden for en organisation. Alle, der har adgang til indholdet, vil have adgang til den nyeste information – uanset hvor de er, når de har brug for det. Deling og optagelse af indholdsændringer gør det muligt for brugere, især indholdsadministratorer, at overvåge, hvordan og hvornår hvert delt element blev tilgået.
Derudover skal flere brugere kunne få adgang til og arbejde i bagenden af et CMS samtidigt. Det betyder, at marketingfolk til enhver tid kan producere indhold, it-professionelle kan implementere sikkerhedsrettelser, og udviklere kan programmere tilpasset kode til temaet. I en meget samarbejdende CMS-platform kan flere interessenter arbejde på det samme stykke indhold på samme tid.
Klart definerede roller og ansvar er afgørende i indholdsstyringsprocessen.
Sammen med dette er muligheden for at indstille rollebaserede adgangskontroller og tilladelser afgørende for at sikre, at forskellige brugere kun arbejder på CMS-områder, der er relevante for deres udpegede ansvar.
Typisk vil kun en eller to udvalgte personer (normalt indholdsadministratorerne) have fulde administratorrettigheder, der giver dem fuld adgang til alle dele af CMS-platformen. Andre teammedlemmer med mere specialiserede og specifikke roller kan kun få adgang til bestemte systemområder, der er relevante for deres job.
Indstilling af adgangs- og tilladelsesgrænser reducerer sandsynligheden for fejl, datalækage og sikkerhedsbrud, og det gør det nemmere at spore kilden, når der opstår problemer.
Rollebaserede adgangskontroller og tilladelser gør det desuden nemt at give adgang til nye brugere samt tilbagekalde adgang for medlemmer, der ikke længere er en del af teamet.
Relateret til indstilling af adgangskontrol og tilladelser er de begrænsende udgivelsesmuligheder til specifikke teammedlemmer.
Uanset størrelsen på en virksomhed, er det sandsynligt, at mere end én person vil udgive indhold på dit websted. Dette er grunden til, at udgivelseskontroller er vigtige i ethvert CMS. De forhindrer brugere i at udføre handlinger på systemet, som de ikke burde. For eksempel vil indholdsadministratorer ikke have, at førstegangsindholdsforfattere udgiver deres indlæg uden godkendelse.
Websites, blogs og andre indholdsrelaterede webaktiver udvikler sig. Nogle justeringer er mindre, mens nogle er større eftersyn.
I stedet for at lancere disse ændringer på et live-websted, er det ideelt at teste ændringerne, teste deres funktionaliteter, udjævne designkinks, identificere fejl og sikre, at de forbedrer brugeroplevelsen, før de rulles ud.
Staging giver indholdsadministratorer og de andre interessenter, der er involveret i godkendelsesprocessen, mulighed for at forhåndsvise ændringer i et privat betamiljø, mens de efterligner, hvordan det nye indhold vil opføre sig, når det går live.
Ud over rollebaseret adgang og udgivelsestilladelse vil brugerne drage fordel af CMS-værktøjer, der har en mekanisme til at gemme og spore fremskridt. Under udvikling af indhold kan der være nogle scenarier, hvor brugere muligvis skal vende tilbage til en gammel version af et projekt. CMS-platforme, der gemmer versionshistorik, gør det nemt at hente, hvis og når det er nødvendigt at gendanne tidligere indholdsversioner.
En anden funktion at overveje er, hvordan et CMS-værktøj håndterer backup. I tilfælde af datatab, sikkerhedsbrud eller et ødelagt websted, vil det vise sig at være en fordel at have en ekstra kopi af et websted arkiveret på en cloud-server.
Nogle indholdsstyringssystemer udfører automatisk sikkerhedskopiering af indhold, mens nogle kræver, at sikkerhedskopiering udføres manuelt. Der er CMS-løsninger, der inkluderer backup som en indbygget funktion, mens der er platforme, hvor du skal installere det som en udvidelse. Brugere bør overveje disse, når de udvælger CMS-muligheder.
Virksomheder, organisationer og enkeltpersoner, der ønsker at målrette mod et internationalt publikum, bør vælge et CMS, der tillader skabelse af indhold på flere sprog. I stedet for at hyre eksperter til at omarbejde indholdsstykker til forskellige sprog, hvilket kan tage tid og penge, gør CMS-værktøjer med en flersproget oversættelsesfunktion denne proces hurtig, nem og billig.
På frontenden giver denne funktion også brugere mulighed for at skifte mellem sprog, hvis og når de har brug for det.
Standardfunktionerne ovenfor er allerede nok til at bygge en komplet hjemmeside eller blog. Men brugere med specifikke behov, dem, der ønsker at skalere deres indholdsproduktion, og dem, der ønsker at få bedre resultater fra deres indholdsinitiativer, ville have brug for yderligere muligheder uden for standardsættet af funktioner.
Nedenfor er de vigtigste CMS-funktioner, hvis du ønsker at skalere din indholdsudvikling.
Ikke engang det mest avancerede CMS vil have alle funktioner, der vil imødekomme alle behov – nuværende og fremtidige – hos virksomheder, organisationer og individuelle skabere. I stedet for at bruge tid og ressourcer på at lede efter det "en perfekte CMS", bør brugerne vælge en CMS-løsning med robuste integrationer for at udnytte tredjepartssoftware til deres indholdsworkflow.
Her er et par af de integrationer, som brugere bør kigge efter, når de handler efter CMS-værktøjer:
Det meste af tiden kommer integrationer i form af "udvidelser" eller "plugins" til en given CRM, der kan downloades fra dens markedsplads. Så når de vælger et CMS, bør brugere være opmærksomme på tilgængeligheden af disse apps, især for dem, der ønsker at få et open source CMS.
Selv det bedste indhold går til spilde, hvis ingen ser det. Mens nye trafikkilder er dukket op i løbet af de sidste par år, er trafik, der kommer fra søgemaskiner, fortsat betydelig.
Det er vigtigt, at et CMS grundlæggende er SEO-lyd. Dette betyder at have korrekt HTML-markering, responsive designelementer og SEO-venlige permalinks. Alle disse er grundlæggende for at sikre, at et websted, en blog eller andre onlineindholdsegenskaber rangerer godt på søgemaskinens resultatsider.
Ligeledes bør indholdsadministratorer undersøge yderligere søgemaskinemarkedsføringsfunktioner – uanset om det kommer i form af native apps (i tilfælde af integreret CMS) eller udvidelser og plugins (i tilfælde af open source CMS).
Datadrevne indholdsstyringsbeslutninger er afgørende for at skille sig ud i nutidens konkurrenceprægede indholdslandskab. Indholdsadministratorer skal spore og overvåge deres indholdsstrategis ydeevne ved hjælp af målbare indikatorer.
CMS-værktøjer, der har et indbygget analyse-dashboard, er ideelle. Omfattende data, der viser trafikkilde, hvordan besøgende interagerer med indhold på forskellige enheder, og hvilke typer indhold der får flest engagementer for blot at nævne nogle få, er vigtige for konstant at finjustere aktuelle indholdsudførelser.
Hvis et CMS-værktøj ikke kommer med analyse, burde det i det mindste være nemt at integrere det med en ekstern analyseplatform.
At drage fordel af forudindlæste skabeloner, der kan tilpasses, er en god måde at skabe indhold hurtigt og effektivt i forhold til at starte fra bunden hver eneste gang. Det forenkler indholdsudviklingsprocessen og giver plads til hurtige indholdsudrulninger.
Når det er sagt, selvom det er fordelagtigt at have et CMS-værktøj, der tilbyder klar-til-brug præ-lavede skabeloner, bør der være plads til tilpasninger for at sikre, at hvert indhold er i overensstemmelse med en brandidentitet og er fleksibelt nok til at rumme specifikt og udviklende indhold krav.
At vælge det CMS, der komplementerer en virksomheds indholdsstrategi, opfylder nuværende og umiddelbare fremtidige behov, passer til nuværende ressourcer og understøtter indholdsrelaterede mål, vil sikre et positivt ROI for enhver softwareinvestering.
Nedenfor er nogle vigtige overvejelser, når du vælger et CMS-værktøj.
Hvor meget skal man bruge på et CMS-værktøj? Der er en række måder at besvare dette spørgsmål på, men en strategi er at sammenligne prisen med dens funktioner.
Nøglen er at planlægge grundigt og udføre due diligence. For eksempel kommer proprietære CMS-platforme normalt med en omfattende liste over funktioner ud af boksen, men indholdsadministratorer skal afgøre, hvilke af disse der er relevante for dem.
At tage sig tid til at sammenligne platforme har også sin gevinst. For eksempel er der gratis plugins og udvidelser tilgængelige på open source CMS-markedspladser, der er på niveau med de native apps, som brugerne vil betale ekstra for, når de vælger et proprietært CMS.
Når vi taler om plugins, er en anden vigtig overvejelse, når du handler efter CMS-software, tilgængeligheden af kompatible temaer, plugins, udvidelser og apps. Dette ekstra lag af teknologi udvider ikke kun funktionaliteten og mulighederne i CMS, det sørger også for, at det kan udvikle sig, efterhånden som brugerens behov ændrer sig. Dette forlænger platformens anvendelighed og levetid og øger derfor ROI.
På et marked domineret af præfabrikerede CMS-løsninger er det ofte svært at forstå, hvorfor brugere nogensinde ønsker at bruge tid og ressourcer på at tilpasse noget, der allerede er fantastisk alene.
Svaret er dette: Det bedste CMS er et, der vil udvikle sig sammen med sine brugere. Hvis en CMS-platform er restriktiv med hensyn til tilpasning og personalisering, kan det være en udfordring at løse fremtidige udfordringer. Tilpasning er derfor afgørende for at understøtte langsigtet skalerbarhed.
En hjemmesidebygger er en alt-i-en platform designet til at forenkle processen med at udvikle en hjemmeside. Det meste af tiden er webstedsbyggere hostet af udbyderen selv, så brugerne behøver ikke at tænke på at lede efter en hostingtjeneste.
Med en hjemmesidebygger har brugerne mulighed for at vælge et tema og foretage layout/visuelle ændringer ved at trække og slippe elementer rundt på skærmen. Sammenlignet med indholdsstyringssystemer, som ofte udvides med tredjeparts apps og udvidelser, er webstedsbyggere normalt begrænset til funktionerne på platformen, indtil en ny version/opdatering udgives.
Webdesignsoftware giver brugerne værktøjer til at oprette, redigere, opdatere og udgive websider. Disse værktøjer bruges typisk af webdesignere til at skabe en websides layout og indhold gennem HTM-kodeændringer eller af en WYSIWYG-editor.
Webdesignsoftware indeholder funktioner til at redigere kode og visualisere designprojekter. Nogle webdesignværktøjer tilbyder også rammer og skabeloner til at hjælpe brugere med en hjemmesides grundlæggende arkitektur. For at gøre processen mere effektiv har mange webdesignplatforme også indbyggede biblioteker, der indeholder forskellige designelementer og shortcodes. Mens webdesignsoftware og webbyggere deler lignende funktioner, vil en webdesignplatform normalt tilbyde et mere tilpasseligt og uafhængigt designmiljø.
Endelig giver webdesignsoftware brugere mulighed for at importere koder fra værktøjer såsom teksteditorer og visuelle elementer fra ekstern designsoftware såsom vektorgrafikværktøjer.