Søgemaskineoptimeringssoftware (SEO), også kendt som organisk søgemarkedsføringssoftware, er designet til at øge et websteds placering på søgemaskineresultatsider eller SERP'er uden at bruge penge på reklamer. Disse værktøjer giver virksomheder, marketingfolk og SEO-specialister data ved hjælp af forskellige funktioner, der hjælper med at identificere muligheder for at forbedre placeringen af et websted eller specifikke websider. Nogle SEO-softwareløsninger giver også bred brancheanalyse og konkurrentdata, der kan hjælpe med at guide en overordnet strategi for søgemaskinemarkedsføring (SEM).
SEO-software adresserer følgende nøgleoptimeringsområder: webstedskode og -struktur, onsite-indhold og offsite-rangeringsfaktorer. For det meste måler SEO-optimeringsløsninger primært to ting:
Siden deres opfindelse har søgemaskiner ændret, hvordan folk søger, finder og forbruger information online. Omvendt har internetbrugernes udviklende digitale adfærd formet, hvordan søgemaskiner optimerer de resultater, de viser, for at sikre, at deres publikum får den bedste oplevelse fra deres platforme. Dette er tydeligt i, hvordan SEO har skiftet gennem årene - fra fortidens "Black Hat" taktik til den værdidrevne praksis, som det er i dag. Med søgemaskinealgoritmer i konstant bevægelse, kan virksomheder, brands og organisationer finde det udfordrende at følge med i den nuværende bedste SEO-praksis.
Det er her SEO-software kommer ind i billedet. At have let anvendelige værktøjer gør det muligt for virksomheder at udnytte teknologien til at holde sig på toppen af deres hjemmesides SEO-sundhed uden at skulle stole 100 % på deres aktieviden og interne ekspertise. Samlet set gør det søgemaskineoptimeringsinitiativer mere effektive og mere effektive.
For at detaljere mere specifikt er her de vigtigste fordele, virksomheder skal overveje, når de beslutter sig for, om de vil investere i SEO-software eller ej.
Det siger sig selv, at den største fordel ved at investere i SEO-software er at rangere bedre på søgemaskineresultatsider (SERP'er). I betragtning af at 3 ud af 4 personer ikke vil browse ud over den første side af en søgemaskine, er SERPs rangering ekstremt vigtig for at drive organisk søgetrafik til et websted. Uanset om en organisation er i B2B- eller B2C-området, er det uden tvivl det centrale mål for enhver SEO-strategi at placere sig højt på SERP'er.
Dette skyldes, at bortset fra den ovennævnte fordel ved at øge organisk trafik fra søgeforespørgsler, har en betydelig SERP-placering en halo-effekt på andre vigtige områder af markedsføring af en virksomhed/brand online. For eksempel øger websteder/websider, der rangerer højt på søgemaskiner, troværdigheden. Denne opfattede autoritet fører til et højere niveau af tillid, hvilket betyder bedre konvertering af trafik.
En anden fordel forbundet med en høj SERP-rangering er mindre afhængighed af betalt reklame, hvilket betyder lavere marketingomkostninger.
Søgemaskineoptimering kan have ændret sig meget. Det er dog stadig stort set et nøgleordsspil. Det er derfor, virksomheder skal målrette de rigtige søgeord for at opnå bedre synlighed for deres webejendomme.
SEO-værktøjer kan gøre denne proces nemmere og mere præcis. Bortset fra at identificere nøgleord/nøglesætninger i høj volume, miner SEO-software de termer, som et brands målgruppe bruger i faktiske søgninger. Derudover kan SEO-software yderligere segmentere disse søgeord baseret på, hvor kunderne er i købers rejse.
Kort sagt, SEO-værktøjer indsnævrer en virksomheds målsøgeord, så dens hjemmeside/indhold ses af de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt.
Algoritmeændringer kan forårsage et massivt fald i et websteds SERPs placeringer. Søgemaskiner pålægger ikke-overensstemmende websteder sanktioner, og jo længere dette problem ikke behandles, jo mere lider dets placering.
Søgemaskineoptimeringsteknologi hjælper med dette problem to gange.
For det første frigiver de fleste udbydere af SEO-værktøjer en ny softwareversion for at tilpasse sig ændringer i søgemaskinens algoritme. Så længe en virksomhed bruger den seneste version af SEO-software, er der mindre chance for, at disse nødvendige SEO-opdateringer falder igennem.
For det andet er der nu SEO-værktøjer, der bruger kunstig intelligens (AI) og maskinlæring til at forudse mulige kommende ændringer i søgemaskinealgoritmen. Denne avancerede søgemaskinemodelleringsteknologi giver også SEO-specialister mulighed for at se, hvordan en aktiv algoritmeændring vil påvirke placeringen af et websted på få sekunder, ikke måneder. Som et resultat kan de implementere rettidige justeringer for at bevare deres rangering eller drage fordel af den igangværende ændring for at øge deres websteds placering.
SEO-software kan generere omfattende rapporter, der skitserer vigtige web-ydeevnemålinger, der påvirker et websteds SEO-sundhed. Disse rapporter kan genereres på få sekunder eller kan konfigureres som et dashboard, der automatisk bliver opdateret. Dette giver webadministratorer, SEO-specialister og andre teammedlemmer mulighed for at tage nødvendige handlinger, før et potentielt problem med webstedets ydeevne eskalerer til et problem, der kan påvirke webstedets SERP-rangering.
Det samme gælder med rangsporing. Uden SEO-værktøjer kan et fald i en hjemmesides placering på søgemaskiner gå ubemærket hen i dagevis. Med up-to-date rangeringssporing kan de ansvarlige for SEO i en virksomhed tage øjeblikkelige skridt for at rette op på situationen.
SEO er blevet en fast bestanddel i enhver digital strategi uanset virksomhedstype, branche og organisationsstørrelse. Chancerne er, at de samme virksomheder i samme rum har SEO-initiativer på egen hånd. Dette er både "dårlige" nyheder og "gode" nyheder.
Den dårlige nyhed: Disse virksomheder målretter sandsynligvis mod de samme målgruppesegmenter, når de er på søgemaskiner. Efterhånden som konkurrencen øges, kan det være mere udfordrende at rangere højere for forespørgsler med høj værdi og høj søgevolumen.
Den gode nyhed: Brands kan udføre omfattende konkurrentundersøgelser og få adgang til omfattende data for at give dem en idé om, hvad der virker (som de kan efterligne), hvad der ikke virker (som de kan undgå), og hvor hullerne er (som de kan udfylde) .
Konkurrentforskning tager typisk meget tid og ressourcer, hvilket er et behov, som SEO-software imødekommer. Gennem en kombination af data mining-teknologi, søgemaskineanalyser og webstedscrawlere gør SEO-værktøjer konkurrentforskning hurtigere og nemmere.
Enhver og enhver, der ønsker at få organisk trafik, kan drage fordel af SEO-software. Efterhånden som SEO-værktøjer udvikler sig, tilføjer udbydere flere funktioner, mens de gør teknologien mere intuitiv og idiotsikker, hvilket gør dem tilgængelige for flere brugere.
Specifikt bruges SEO-software af følgende brugersegmenter:
Som de personer, der primært er ansvarlige for en virksomheds søgemaskineydelse, bruger SEO-specialister SEO-værktøjer på daglig basis - tjekker rapporter, udfører konkurrentundersøgelser, udfører optimeringsaktiviteter på stedet og udenfor, laver søgeordsundersøgelser og fremskrivning af kommende ændringer i søgemaskinealgoritmen, for blot at nævne nogle få.
Når de ansætter SEO-specialister, ville potentielle kandidater ofte spørge, hvilke SEO-værktøjer der ville være tilgængelige for dem, når de kommer ombord, hvilket understreger vigtigheden af at have rigelige SEO-værktøjer til disse fagfolk.
Selv de bedste stykker indhold vil gå til spilde, hvis de ikke bliver fundet af deres tilsigtede målgruppe. Det kommer ikke som nogen overraskelse, at SEO-eksperter og indholdsmarkedsførere i mange virksomheder arbejder hånd i hånd. Det er heller ikke ualmindeligt, at virksomheder kommer med indholdsmarketingfolk med SEO-erfaring.
I betragtning af hvor tæt forbundne de to discipliner er, er det blevet bedste praksis for indholdsmarkedsførere at sætte sig ind i SEO-software. Ved at bruge SEO-værktøjer kan de identificere de nøjagtige forespørgsler, som deres målgruppe bruger på søgemaskiner. Dette udstyrer dem med indsigt til at skabe relevant indhold, som folk online gerne vil forbruge. Det giver også de nøjagtige nøglesætninger, som de skal inkorporere i deres indhold.
Samlet set giver SEO-software indholdsmarkedsførere i stand til at skabe indhold både til mennesker og til søgemaskiner.
Efterhånden er det blevet fastslået, at SEO-software kan levere et væld af data. Når disse indsigter maksimeres til deres fulde potentiale, bliver de et hav af nyttig kundeintelligens, som marketingteams kan bruge som et springpunkt i udviklingen af datadrevne marketingkampagner.
For eksempel kan populære søgemaskineforespørgsler hjælpe dem med at identificere vigtige køberønsker og smertepunkter, der baner vejen for skabelsen af nøjagtige kundeavatarer. Brug af SEO-værktøjer kan også hjælpe marketingfolk med at komme med velinformerede tilbud i hver fase af køberens rejse. SEO-software kan også hjælpe med at styre enhver lokal marketingindsats gennem lokale søgedata.
Uafhængige indholdsskabere som YouTubere og bloggere bør ikke afvise værdien af SEO-software i deres håndværk. I lighed med indholdsmarkedsførere kan indholdsskabere – professionelle og hobbyfolk – bruge SEO-data til at identificere stedsegrønne emner, som de kan bruge til at udvikle deres indholdssøjler. SEO-værktøjer kan også fremhæve trending/hot søgninger, som indholdsskabere kan piggyback på for at drage fordel af sæsonbestemt højvolumentrafik.
Derudover skal indholdsskabere være opmærksomme på introduktionen af uddragsrige SERP'er. Mere end blot de traditionelle links viser disse søgemaskineresultatsider også forhåndsvisninger fra sociale mediekanaler. Da de fleste uafhængige indholdsskabere/bloggere bruger sociale medier som deres primære kanaler til at promovere deres varemærker, kan SEO-software hjælpe dem med at oprette sociale opslag, der kan gennemgås gennem søgemaskiner.
SEO og e-handel kan virke som to ikke-relaterede begreber, men i nutidens digitale omnichannel-rum konvergerer alt. Det er ikke sjældent, at købeklare kunder starter deres indkøb med en simpel søgemaskineforespørgsel. Søgemaskiner er også nogle af de bedste kanaler blandt kunder i bevidstheds- og overvejelsesstadierne, når de undersøger og shortlister mulige produkter/tjenester/løsninger.
SEO-software hjælper e-handelsbutiksejere med at optimere deres nøglesider (produktlister, startside, landingssider, promo-sider) til disse søgemaskineforespørgsler for at tiltrække organisk trafik. Derudover er en shoppingfane nu inkluderet i SERP'erne for populære søgemaskiner. Produkter, der vises på SERP'er, er mere tilbøjelige til at få potentielle køberes opmærksomhed.
SEO-softwareleverandører tilbyder forskellige funktionaliteter, nogle er avancerede frem for andre, for at imødekomme forskellige kundesegmenter.
Populære SEO-softwareudbydere tilbyder de fleste, hvis ikke alle, af følgende grundlæggende funktioner.
Enhver succesfuld SEO-strategi starter med en omfattende revision for at vide, hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Denne funktion genererer rapporter, der vurderer et websteds SEO-sundhed baseret på tekniske eller indholdsbaserede faktorer, der kan påvirke dets søgemaskineplaceringer. Det efterligner, hvordan søgemaskinespiders ville gennemgå et websted for at afdække eventuelle potentielle problemer, som søgecrawlere måtte have.
Ingen SEO-strategi vil stå uden god søgeordsanalyse/forskning. Selvom der er selvstændige værktøjer, der udfører denne funktion, kommer den også som en indbygget funktion i mange SEO-værktøjer.
At udføre søgeordsanalyse er SEO-ekspertise i sig selv. I forbindelse med SEO-værktøjer giver denne funktion SEO-specialister mulighed for at identificere søgeord af høj værdi og høj volumen, som virksomheder kan målrette mod for at drive organisk søgemaskinetrafik til deres websteder. Afhængigt af strategien kan denne funktion bruges til at generere enten brede søgeordsrapporter eller granulære søgeordsanalyser baseret på demografiske, besøgsprofiler, køberadfærd og andre kriterier.
Denne funktion giver SEO-specialister mulighed for at overvåge et websteds søgerangering eller specifikke websider for et sæt søgeord. SERP-rangering er vigtig, da det giver virksomheder mulighed for at spore bevægelser i deres websteders SERP-placeringer hurtigt. Da SERP-placeringer kan være flygtige, især midt i algoritmeændringer, gør det lettere for SEO-eksperter at overvåge bevægelser og udføre optimeringer, når det er nødvendigt, at have rangeringsdata let tilgængelige.
Denne funktion giver virksomheder besked, når deres brand er nævnt på eksterne websteder/domæner. Dette er praktisk til omdømmestyring. For eksempel, i tilfælde af restauranter, advarer denne funktion dem, når de får en negativ anmeldelse, og giver dem mulighed for at reagere korrekt. I et digitalt landskab, hvor mund til mund kan skabe eller ødelægge et brand, kan det gå langt at vælge SEO-software, der har denne funktion.
Som nævnt i det foregående afsnit er konkurrentforskning en af de vigtigste fordele ved at investere i SEO-software.
Konkurrencemæssige sammenligninger gør det muligt for virksomheder at vurdere deres SEO-sundhed side om side med deres konkurrenter baseret på nøglemålinger såsom domænestyrke og autoritet, SERP-rangeringer og backlinking-scores.
Typisk kræver denne proces en kombination af flere SEO-værktøjer, betydelig arbejdskraft og flere dage at gennemføre. Med moderne SEO-software er processen forenklet, strømlinet og lettere. Omfattende konkurrencemæssige sammenligninger kan udføres fra et enkelt værktøj og endda uden tekniske SEO-færdigheder.
Kort sagt er et backlink et eksternt link på et andet websted eller et andet domæne, der driver trafik til en virksomheds websted eller websider.
Backlink-analyse er en omfattende revision af et websteds backlinks for at evaluere dets ydeevne og identificere problemer, der kan påvirke dets søgemaskineplacering.
Der er et væld af handlingsrettede data, som brands kan udlede fra en backlink-analyse. Fra et topniveau giver denne SEO-softwarefunktion virksomheder deres samlede antal backlinks, henvisende domæner og toplinkede sider.
Mere specifikt giver backlink-analyse virksomheder mulighed for at identificere ødelagte/tabte links, afvise links fra tvivlsomme designs og kontrollere, hvilke backlinks deres konkurrenter får, for blot at nævne nogle få.
Bortset fra disse kernefunktioner kan SEO-værktøjer også tilbyde yderligere funktioner, der udstyrer søgemaskinemarkedsførere med flere data til brug i deres optimeringsaktiviteter.
I betragtning af den betydelige mængde trafik, der kommer fra sociale medier, kan SEO-software, der integrerer sociale mediefunktioner, supplere optimeringsindsatsen på søgemaskiner.
I lighed med SEO er søgeord drivkraften bag markedsføring på sociale medier. Bortset fra at identificere søgeord, der er relevante for brugerne, kan sociale analyser hjælpe marketingmedarbejdere på sociale medier med at vælge emner og temaer med et stort potentiale for trend.
SEO-software med social analytics giver også virksomheder mulighed for at vurdere sociale omtaler samt sociale backlinks, der er relevante for SEO.
SEO og betal-per-klik-annoncering er eksklusive, men tæt beslægtede discipliner for søgemaskinemarketing, hvor den ene feeds ind i den anden. De er næsten identiske. Den eneste forskel er, at SEO beskæftiger sig med stigende organisk søgemaskinetrafik, mens PPC sigter mod at få det bedste afkast på annonceudgifter (ROAS).
Det kommer ikke som nogen overraskelse, at PPC-sporing næsten altid er pakket sammen med SEO-software. Det viser pris pr. klik, pris pr. konvertering, klikrate, samlede omkostninger og kvalitetsresultat. PPC-sporingsfunktionalitet, der er indbygget i SEO-software, gør det muligt for marketingfolk at finde højvolumen, høj kvalitet og rimeligt konkurrencedygtige søgeord, så de kan kanalisere annonceringspenge.
SEO-software med en lokal SERP-analysekapacitet er afgørende for virksomheder, der henvender sig til et lokalt publikum/kundebase.
Denne funktion gør det muligt for brands at gøre krav på og optimere profiler på lokale fortegnelseswebsteder og kataloger, tjene og administrere anmeldelser på lokale anmeldelseswebsteder, målrette relevante lokale søgeord, oprette lokationsspecifik webkopi, vise virksomhedsoplysninger på lokale SERP-uddrag og tjene backlinks fra autoritative lokale domæner.
People Also Ask eller PAA er en SERP-funktion, der giver brugere supplerende spørgsmål relateret til deres oprindelige søgeforespørgsel. Generelt indeholder PAA-sektionen et udvalgt uddrag til forespørgslen og giver brugerne hurtige svar, der er linket til en hjemmeside/webside.
SEO-software, der kommer med PAA-muligheder, er en god kilde til søgeords- og emneideer, når du udfører søgeordsforskning. For indholdsteams kan PAA levere yderligere blogemner eller underafsnit i en større artikel.
De fleste virksomheder bruger SEO som en del af en større digital strategi. At have muligheden for at integrere SEO-metrics i andre datakilder kan være nyttigt til at identificere, hvordan forskellige digitale eksekveringer kan arbejde sammen for at opnå deres ønskede resultater online.
SEO-løsninger er nogle af de mest udviklede teknologier på SaaS-markedet, og de fleste udbydere tilbyder næsten identiske produkter, giver eller tager nogle få nuancer. Når det er sagt, er der et par vigtige overvejelser, når du skal beslutte, hvilken SEO-software du skal investere i.
Den bedste praksis, når du vælger SEO-software, er at tage højde for nuværende og umiddelbare fremtidige behov. At vælge SEO-software, der har en omfattende liste over funktioner - uanset om disse muligheder vil blive brugt lige fra hånden eller ej - ville være det fornuftige valg. At vælge en SEO-pakke med mange funktioner forhindrer virksomheder i at føle sig hårdt pressede, når der opstår uventede SEO-behov.
SEO-eksperter er stærkt afhængige af data for at træffe beslutninger. Udfordringen er, at mens der er mellem- og langsigtede mønstre og tendenser, kan antallet af søgemaskiner svinge uforudsigeligt. SERP-ændringer (f.eks. den voksende fremtræden af fremhævede uddrag), mindre og større algoritmeopdateringer og skiftende onlineadfærd bidrager alle til SEO-volatilitet.
Logikken er ligetil: nøjagtige SEO-data fører til velinformerede SEO-strategier og -udførelser, hvorfor datanøjagtighed er en vigtig overvejelse, når du handler efter SEO-software. Selvom intet SEO-værktøj kan være 100 % korrekt med hensyn til data, bør virksomheder udføre due diligence for at evaluere, hvordan udbydere sikrer, at de opnår det højeste niveau af dataintegritet på tværs af deres SEO-softwareprodukter.
Rangsporing kan være en funktion af SEO-software som diskuteret i et af de foregående afsnit ovenfor, men det kan også være en selvstændig software. Grundlæggende giver et rangsporingsværktøj virksomheder mulighed for at overvåge og analysere deres SERP-rangeringer for forskellige søgeord. Ofte er denne proces automatiseret, hvor meddelelser sendes og data opsummeres via et letlæseligt dashboard.
Indholdsoptimering er processen med at sikre, at onlineindhold er skrevet og formateret på en måde, der giver den bedste brugeroplevelse og samtidig bevare SEO-venlighed.
Indholdsoptimeringssoftware hjælper indholdsskabere og indholdsmarkedsførere med at udvikle indhold med tilstrækkelig brug af søgeord, engagerende og søgeordssunde overskrifter, bruge passende billeder og billedtags og skrive søgemaskine-crawlable metabeskrivelser og titeltags.
Indholdsoptimeringssoftware kan bruge en blanding af teknologier såsom kunstig intelligens, maskinlæring, SEO-automatisering og semantisk SEO.
Med brugen af søgeannonceringssoftware kan virksomheder målrette søgeord, der er relevante for deres brancher, forbedre deres eksponering blandt forbrugere, der allerede søger efter sådanne udtryk, og få mere fremtrædende placering på SERP'er. Virksomheder bruger denne form for software til at lokalisere, målrette og byde på søgeord. Softwaren kan bruges til førsteparts- og tredjepartsplatforme. Platforme leveret af Google, Microsoft og Yahoo! der giver direkte adgang til annonceplacering på hver af de respektive søgemaskiner, er kendt som førstepartsplatforme. Ud over at tilbyde muligheder for at levere annoncer på tværs af displayannonceringssoftware, videoannonceringssoftware, mobilannonceringssoftware eller annonceringssoftware på sociale medier, kan tredjepartsplatforme administrere annoncekampagner på tværs af forskellige søgemaskiner.