Forkortelse for "web-baserede seminarer", webinarer er virtuelle præsentationer, workshops, foredrag, foredrag og andre begivenheder for et bestemt publikum. Webinarer bruges til at undervise, træne eller demonstrere et emne og senest markedsføre og sælge produkter og tjenester. Afhængigt af om de er live eller forudindspillede, kan webinarer være interaktive, hvor deltagere kan interagere med værten for at stille spørgsmål, give feedback, deltage i afstemninger og tale med andre deltagere.
Ud fra dette er webinarsoftware et værktøj eller en platform, der bruges til at oprette, udsende og administrere webinarer, spore og analysere deres præstationer samt tjene penge på deres indhold. Det kan være et lokalt program, der downloades og installeres på en computer eller en cloud-baseret app, der streamer webinarer fra en internetbrowser.
Udover at udsende webinarer, lader softwaren webinarværter og -arrangører administrere deltagerlister, sende deltagere deres legitimationsoplysninger og loginoplysninger for at få adgang til sessionerne og tillade samarbejde mellem værter og deltagere.
Webinarsoftware giver dig mulighed for at være virtuelt til stede, uanset hvor dine målgrupper er, og når som helst de ønsker at forbruge indhold. Når det kommer til fordelene ved webinar-software, ridser dette næsten ikke overfladen.
Webinar-software er kommet langt siden de tidligste webinarløsninger blev lanceret i 1990'erne. Sammen med denne udvikling fulgte et væld af use cases, der har vist sig at fungere blandt dem, der har brugt det.
Marketing og kampagner
Brugen af webinarer i marketing og kampagner er i tråd med den voksende tendens til at levere værdifuldt og nyttigt indhold til dine målkunder, uanset om du er en B2C- eller B2B-virksomhed. Hele pointen med at bruge webinarsoftware er informations- og indholdsformidling – fra komplekse ideer til afslappede emner.
Webinarsoftware kan spille en rolle på alle trin af marketingtragten.
Webinarer har vist sig at være et ekstremt effektivt marketing- og kampagneværktøj, og det er blevet en fast taktik blandt mange virksomheder på tværs af en række brancher.
Uddannelse
Webinarer er et effektivt undervisningsværktøj, især i denne tid, hvor e-læring vokser hurtigt. Da de fleste mennesker er visuelle elever, giver webinarsoftware medierige virtuelle klasseværelser, der gør det muligt for lærere, instruktører og trænere at lede publikum gennem en lektion effektivt ved hjælp af visuelle hjælpemidler såsom diaspræsentationer og videoer. Uanset om det bruges af store institutioner såsom skoler, gymnasier og universiteter, eller af små læringscentre eller solo-instruktører, letter webstedssoftware mere engagerende og effektiv uddannelse. En anden fordel er, at det udvider potentialet for puljen af potentielle tilmeldte og studerende ud over geografiske grænser.
Møder og konferencer
Mens webinarer ofte bruges til at udsende indhold til et offentligt publikum, betyder det ikke, at de ikke kan bruges til private og interne begivenheder såsom firmamøder og branchekonferencer. Hvorfor bruge tusindvis af dollars på at leje et sted, hvis du kan bruge webinar-software og stadig engagere dit publikum og få din beskedsage på tværs til en brøkdel af prisen uden at mindske virkningen (så længe du laver dit webinar på den rigtige måde)? Organisationer af alle størrelser kan bruge webinarsoftware til at afholde vigtige møder og udsende meddelelser i hele virksomheden.
Skønheden ved webinarsoftware er, at indholdet automatisk kan optages, gemmes og arkiveres. Det optagede webinar bliver en on-demand reference, som medarbejderne kan få adgang til på et senere tidspunkt, hvis og når det er nødvendigt. Dette selvbetjeningsindhold bliver en langsigtet ressource til intern kommunikation, uddannelse og bevidsthed.
Møder og konferencer streamet via webinar-software er især gavnlige for multinationale organisationer, da det eliminerer behovet for interesserede deltagere til at rejse til et fysisk sted.
Øg publikumsengagementet
Webinarer er meget salgbare begivenheder. Med den rigtige strategi og taktik er det nemt at få dit publikum begejstret. At vide, at en meddelelse, møde, konference, foredrag eller præsentation vil blive udsendt live, tilføjer tyngdekraft til begivenheden. En effektiv kampagne før webinar vil få deltagerne til at føle, at de vil være en del af noget vigtigt, spændende og nyhedsværdigt. Det disponerer også dit publikum for at være mere deltagende under selve webinaret.
Derudover kan oplægsholdere udnytte webinarsoftwarefunktioner såsom undersøgelser, afstemninger og livekommunikation for at vække interesse. Disse får seerne til at føle sig mere involverede, øger modtagelsen og hjælper ideer til at synke bedre ind.
Webinar-softwarefunktioner skaber også mindeværdige milepæle i din præsentation og "sticky" takeaways, hvilket forstærker effekten af dine præsentationer, selv efter de er afsluttet.
Fremhæv legitimationsoplysninger
Meget få onlineværktøjer kan slå webinarsoftware med hensyn til bygningsautoritet. Webinarer giver enkeltpersoner, virksomheder og organisationer en platform til at opbygge tankelederskab ved at fremhæve deres track record, demonstrere ekspertise inden for nicher, discipliner og områder, de er i, og give værdi på forhånd med relevant og nyttig information. Webinarsoftware kan også bruges til at skabe multimedieindhold, der kan deles, hvilket kan sætte gang i en positiv mund til mund for dit brand.
Alle og enhver, der ønsker at formidle information, skabe indhold og dele værdifuld og nyttig information, kan bruge webinar-software. Det er dog særligt nyttigt for følgende segmenter:
Marketing- og salgsteams
Slagordet "Content is King" har domineret verden af online marketing i årevis og med god grund. Kunderne er nu mere kræsne, og hårdtsælgende marketing- og salgstaktikker er ikke så effektive, som de var før. Relationsopbygning er vigtig for at lette flowet af købers rejse.
Det er her, webinarsoftware kommer ind, da det hjælper marketing- og salgsteam med at pitche produkter og tjenester på en måde, der giver værdi (besvarer kundernes spørgsmål "hvad er det for mig?"). Webinar-software er meget tilpasselig, hvilket betyder marketing- og salgsmesssages kan tilpasses til at imødekomme specifikke behov og smertepunkter hos de kunder, du har kontakt med.
Webinarværktøjer kan også integreres med andre digitale marketing- og salgsplatforme, hvilket gør det praktisk at tilføje brandede aktiver til præsentationer.
Undervisere
Undervisning og læring er begreber, der ikke længere er begrænset inden for de fire vægge af fysiske klasseværelser, og webinarer har gjort det muligt for e-læring at udvikle sig til, hvad det er i dag. Med problemfri integration med en række læringsstyringssystemer (LMS), kan undervisere afholde webinarer live for en læringsoplevelse, der er tættere på en ansigt-til-ansigt indstilling og samtidig uploade optagede sessioner, så eleverne kan lære i deres eget tempo .
En række LMS har indbygget webinarsoftware med lærings-/undervisningsspecifikke funktionaliteter såsom quizzer og notefunktioner, men der er også selvstændige webinarværktøjer lavet specielt til undervisere, som nemt kan kobles til forskellige LMS.
Personlig udviklingscoaches
Nært beslægtet med undervisere er personlige udviklingscoacher. Disse omfatter livscoacher, karrierecoacher, mental sundhed praktiserende læger og relationsterapeuter for blot at nævne nogle få. I stedet for at mødes ansigt til ansigt eller bede kunder om at komme til deres kontor, hvilket kan være et friktionspunkt, kan coaches drage fordel af webinarsoftware til at gennemføre klientsessioner virtuelt. Webinarer kan også mindske hyppigheden af aflysninger og udsættelser, da nogle eksterne faktorer er elimineret, der kan forhindre kunder i at fortsætte med deres planlagte aftaler, såsom trafik og dårligt vejr.
Indholdsskabere og influencers
På et tidspunkt skal indholdsskabere og influencers adskille sig fra andre, der er i samme niche som dem. En af måderne at gøre dette på er at bruge webinarsoftware til at dyrke en engageret gruppe af følgere og fællesskab gennem informativt og nyttigt indhold, der belønner dem med hurtige gevinster.
Der er ingen cookie-cutter tilgang til at bruge webinarer. Faktisk er webinarer mest effektive, når de bruges i overensstemmelse med specifikke mål.
Forskellige typer webinarer kræver forskellige typer software. Her er nogle af de mest almindelige webinar-softwareklassifikationer, som du kan støde på.
Evergreen Webinar Software
Denne type webinar-hostingteknologi giver dig mulighed for at oprette onlinebegivenheder med indhold, der er af nuværende og fremtidig relevans. Med andre ord er dette en webinar-platform til at udsende webinar-emner, der altid er aktuelle.
Fordelene ved et stedsegrønt webinar inkluderer:
Stedsegrønne webinarer kan være live eller forudindspillet.
Automatiseret webinarsoftware
Automatiseret webinarsoftware giver dig mulighed for at udgive forudindspillede webinarer, der kun er tilgængelige på forudbestemte datoer og tidspunkter. Denne "tidsbegrænsede" tilgang har en række fordele, herunder:
On-demand webinarsoftware
I lighed med en automatiseret webinarløsning udsender on-demand webinarsoftware forudindspillede webinarer. Forskellen er, at i stedet for at give seerne begrænset adgang under forudindstillede tidsplaner, gør on-demand webinarteknologier forudindspillet indhold tilgængeligt hele tiden.
Brug af on-demand webinarsoftware har følgende fordele:
Just-in-time webinarsoftware
Et just-in-time webinarprogram eller app bruges til at streame forudindspillede webinarer, der giver interesserede deltagere muligheden for at deltage i en session, der starter kun få minutter efter, at de lander på tilmeldingssiden (deraf udtrykket "just in time"). . Denne tidsplan oprettes dynamisk hver gang nogen besøger et webinars landingsside og vises sammen med andre tidsplaner, der vil ske på senere datoer.
En relativt ny webinarteknologi, just-in-time webinarer vokser i popularitet på grund af mange positive årsager:
Der er en række alt-i-én webinarplatforme, der besidder funktionaliteterne fra de fire løsninger, der er diskuteret ovenfor. Hvis du tror, du vil bruge alle disse webinar-softwaretyper på et tidspunkt, kan det være din bedste mulighed at vælge en webinar-app, der har alle disse funktioner.
At forstå de fælles træk ved en webinarløsning er det første skridt, før du får en. Disse oplysninger vil hjælpe dig med at indsnævre dine webinarløsninger baseret på deres muligheder og sikre, at den software, du vælger, er i stand til at udføre alle de funktioner, du har brug for.
Nedenfor er opregnet de typiske træk ved webinarsoftware. Undersøg denne liste, vælg de egenskaber, der passer bedst til dine krav, og brug derefter disse som kriterier, når du vælger hvilken platform du vil købe eller abonnere på.
Ligeledes skitseret nedenfor er yderligere webinar-softwarefunktioner. Disse er gode at have, og hvis du ikke har disse funktioner, forhindrer du dig ikke i at starte dit første webinar. Men de giver dig yderligere muligheder, som du måske vil finde nyttige, når du bliver en mere ekspert bruger i fremtiden.
Personlig branding
Uanset om du er en virksomhed eller en enkeltperson, er branding afgørende, hvis du ønsker, at dine webinarer skal skabe opmærksomhed, skabe affinitet og skabe tilbagekaldelse. Dette er især vigtigt, hvis du vil bruge webinarer som en kernemarkedsførings- og kampagnetaktik. Det giver dig mulighed for at knytte din virksomhed eller dit navn til de ideer, produkter eller tjenester, du præsenterer. Personlige webinarer bør være en ikke-forhandlingsbar funktion, når du vælger webinarsoftware, men denne er muligvis ikke tilgængelig for gratis versioner.
Rollebaseret adgang
I lighed med ansigt-til-ansigt-begivenheder er styring af deltagernes adfærd under et webinar afgørende for at sikre et jævnt flow i diskussionen. Rollebaseret adgang gør det muligt for værter at begrænse brugen af visse værktøjer baseret på roller. Dette garanterer, at publikums interaktion altid finder sted efter talerens skøn. Det retter også deltagernes opmærksomhed, hvor taleren ønsker det på ethvert givet tidspunkt. For eksempel kan oplægsholdere slå deltagere fra, deaktivere deltager-til-deltager-samtaler og begrænse skærmdeling til værten og medværterne, for blot at nævne nogle få.
Indspilning
Denne funktion gør det muligt for webinarværter at optage deres sessioner til efterfølgende visning. Optagede webinarer kan offentliggøres på en personlig hjemmeside eller andre steder på internettet, så alle kan se eller downloade dem på et senere tidspunkt. Nogle websteder inkluderer endda betalingsgateways, der kræver, at besøgende betaler et gebyr, før de får adgang til et optaget webinar. Denne funktion forlænger også indholdets holdbarhed ved at tillade live webinarer at blive genbrugt som forudindspillede automatiske, on-demand og just-in-time begivenheder.
Registrering
En vigtig komponent i et vellykket webinar er en nem og problemfri registreringsproces. En indbygget registreringsfunktion giver interesserede deltagere mulighed for at tilmelde sig et webinar i appen og gør det muligt for arrangører at kontrollere deltagelse uden at forlade platformen. Nogle webinarsoftware giver også værter mulighed for at oprette landingssider, sende sikkerhedsmateriale og opsætte automatiserede e-mail-sekvenser (påmindelser osv.) i appen.
Deltager Live Chat
En af de nemmeste måder at tilskynde til engagement og publikumsdeltagelse under et webinar er gennem live chat. Der er tre primære måder, live chat kan fungere på: private messages sendt til oplægsholderen, offentlige messageer synlig for hele gruppen og private messages sendt til andre deltagere. Værter kan bruge live chat til at samle spørgsmål til Q&A-delen af webinaret og give deltagerne mulighed for at tale indbyrdes for at gøre diskussionen mere rig.
Afstemninger og undersøgelser
Publikumsafstemninger og undersøgelser i realtid giver taleren specifikke talepunkter, der sætter dem i stand til at tilpasse deres meningsage baseret på deltagernes svar. Dette giver oplægsholdere fingerpeg om at dreje indholdet af deres præsentation i selve webinaret (gælder for live webinarer) på en måde, der er mere relevant og vil give mere genklang hos deltagerne. Derudover giver det deltagerne mulighed for at bedømme webinaret og give deres feedback, kommentarer og forslag under eller lige før sessionen slutter.
Hændelsesanalyse
Sporing af nøglepræstationsmålinger før, under og efter en session er vigtig for at forbedre ydeevnen af dine fremtidige webinarer. Begivenhedsanalyse giver indsigt i adskillige webinars ydeevneområder, såsom opt-in rate eller registreringsrate, deltagelsesrate, drop-off rate (og hvor især deltagerne forlader sessionen), gennemførelsesrate, konverteringsrate (hvis du tilbyder produkter og tjenester under webinaret) og downloadhastighed (hvis du sender materialer, der kan downloades) for blot at nævne nogle få. Dette vil give dig en idé om, hvad du gjorde godt og kan gentage i succesfulde webinarer, og hvad der skal justeres. En række webinar-apps giver dig et dashboard, der giver dig et fugleperspektiv af, hvordan dit webinar klarer sig med et øjeblik.
Deltagerrapporter
Denne funktion samler deltageroplysninger til analyse. De data, du indsamler, kan bruges til at segmentere leads, der kan plejes via opfølgende e-mails og andre former for kommunikation. Hvis du indsamler demografiske oplysninger, kan du skræddersy din post-webinar outreach baseret på deltagernes profiler samt udføre en dybdegående publikumsanalyse.
Sociale medier integrationer
En af de bedste måder at promovere dit webinar for at øge dets registreringsrate er gennem sociale medier. Webinar-software, der nemt kan integreres med forskellige sociale medieplatforme, giver dig mulighed for at få flere øjne til din begivenhed samt samtidig streame dit indhold på tværs af forskellige kanaler, hvilket øger seertallet. Indhold, der udsendes på sociale medier, er også let at dele, hvilket udvider rækkevidden af dit indhold ud over din oprindelige målgruppe. Plus, sociale medier integration genererer avanceret interesse for dine efterfølgende webinarer.
Softwareintegrationer
Denne funktion giver dig mulighed for at forbinde din webinarsoftware med andre apps for at få ekstra funktionaliteter. For eksempel, hvis du i øjeblikket bruger software til styring af kunderelationer (CRM), kan du forbinde din webinarplatform, så alle registranter automatisk føres ind på din e-mail-liste. Du kan også forbinde din webinarløsning til din hjemmeside eller landingssidebygger for at øge synligheden på dine egne webaktiver. Nogle webinar-apps kan også forbindes med mere branchespecifikke værktøjer såsom digital asset management-software, læringsstyringssystemer og virksomheders læringsstyringssystemer.
Ikke alle webinarsoftwaremuligheder er skabt lige. Når du vælger en webinar-app, især hvis du betaler for den, er det vigtigt at se på nøglefaktorer for at sikre, at du får din investering værd og opnår dine webinar-mål.
Her er en tjekliste over de vigtige elementer, du bør vurdere, når du vælger, hvilken webinarplatform du skal bruge:
Video Kvalitet
Selv det bedst konceptualiserede og godt sammensatte webinar vil mislykkes, hvis videokvaliteten er undermålig. Det samme gælder for lyd. Som audiovisuelt medie er god billed- og lydkvalitet af største betydning for, at webinarer får den maksimale effekt. Forestil dig, hvis deltagerne i dit webinar ser en pixeleret video af taleren. Andre røde flag at holde øje med er videoforsinkelser, lydstyrke, lydknakning og usynkron lyd og video. Se efter en webinar-software, der kan streame mindst HD-klar (1280 x 720 pixels) opløsning.
Brugervenlighed
Selvom du ikke ønsker webinarsoftware, der er for tynd med hensyn til funktioner, ønsker du heller ikke at vælge en platform, der er for kompleks at bruge. Du bør være i stand til at bruge en webinar-app lige fra hånden uden at have brug for hjælp fra dit it-team. Se efter en webinarløsning, der har en brugervenlig brugergrænseflade, er enkel at bruge, med indbyggede funktionalitetsprompter og har veldokumenterede ofte stillede spørgsmål og brugerressourcer. En god webinarløsning bør være brugeragnostisk, at selv begyndere skal kunne bruge den uden for meget at finde ud af.
Indstillinger for skærmdeling
Muligheden for at dele skærm bør være et af de absolutte minimumskriterier, når du vælger webinarsoftware. Skærmdelingsfunktioner kan variere på tværs af forskellige webinarplatforme. For eksempel vil nogle webinarværktøjer kun tillade dig at dele enten din skærm eller din video, dele dem samtidigt eller tillade to oplægsholdere at udsende deres skærme på samme tid.
Kunde support
Som med enhver anden software-as-en-tjeneste-teknologi (SaaS) skal du vælge en webinarløsning fra en udbyder, der tilbyder god kundesupport via flere kanaler. Dette sikrer, at du får den hjælp, du har brug for, hvis og når du støder på tekniske problemer med softwaren. Du kan også drage fordel af ekstra kundeservicesupport, såsom en dedikeret kundeservicerepræsentant, der er tildelt din konto, et rigt bibliotek af brugerressourcer og nye brugere onboarding og træning.
Videokonferencesoftware
Webinarsoftware og videokonferencesoftware deler en række funktioner og funktioner. Begge forbinder folk via en videostream ved hjælp af internettet og stiller yderligere værktøjer til rådighed for at lette kommunikationen. Den største forskel er videokonferencesoftware, der typisk henvender sig til små grupper, mens webinarsoftware kan rumme tusindvis af deltagere og udsende information til offentligt forbrug. Webinar-apps giver også flere muligheder, der er specifikke for præsentation sammenlignet med videokonferenceplatforme, der normalt bruges til møder.
Virtuelle begivenhedsplatforme
Webinarløsninger og virtuelle begivenhedsplatforme skaber begge en interaktiv virtuel oplevelse for deres deltagere, men selvom de ligner hinanden på mange måder, adskiller de sig også på flere områder, hovedsageligt som følge af det formål, de er skabt til. Webinarløsninger er normalt beregnet til at streame én begivenhed ad gangen, mens virtuelle begivenhedsplatforme – fordi de er designet til at replikere begivenheder på stedet – kan udsende flere begivenheder samtidigt. Virtuelle begivenhedsplatforme giver deltagerne mulighed for at hoppe fra en session til en anden. Mens webinarer normalt er fokuseret på audiovisuelle præsentationer, har online begivenhedsplatforme andre interaktive funktioner såsom interaktive udstillinger, webboder og andre typer virtuelle rum.