Udtrykket "affiliate" bruges oftest i forretningsverdenen, af virksomheder, der beskriver entreprenører, der er ansvarlige for at skabe opmærksomhed om et brand. Tilknyttede virksomheder fungerer som fortalere for de virksomheder, de arbejder for, udfører marketing- og promoveringsopgaver eller sælger produkter på vegne af en anden virksomhed.
Nogle virksomheder bygger hele "tilknyttede" programmer, som tiltrækker snesevis af forskellige mennesker, såsom Amazon affiliate netværk. Andre mærker vil fokusere på at håndudvælge et lille antal affilierede selskaber, som de anser for at være mest gavnlige for væksten i deres forretning.
Generelt forretningsmæssigt refererer ordet "tilknyttet" til den officielle forbindelse mellem to forretningsenheder. Med andre ord er der en kontrakt, der binder aktiviteterne for et mærke og en anden person eller gruppe. Enhederne behøver ikke at være offentligt forbundet, men de skal have en aftale på plads, som giver den ene virksomhed adgang til de andre enheders tjenester.
Ifølge SBA kan en person, virksomhed eller enhed være tilknyttet en anden virksomhed, hvis den anden virksomhed har kontrol over den første enhed baseret på forskellige faktorer. For eksempel kan tilknytning defineres af kontraktlige forhold, ejerskab eller ledelsesforbindelser. Parter i et joint venture kan også betragtes som "tilknyttede" af hinanden.
Primært er der to specifikke anvendelser af udtrykket "affilieret" i erhvervslivet:
Inden for selskabsret og skatter er en tilknyttet virksomhed en virksomhed relateret til en anden virksomhed ved at være i en underordnet rolle.
I onlinedetailhandel er en affiliate en entreprenør eller virksomhed, der kræves for at hjælpe et andet mærke med at sælge produkter og tjenester gennem enten direkte salg eller markedsføring.
Et tilknyttet program eller "associeret program" er en ordning, hvor en virksomhed betaler en anden enhed (en person eller virksomhed), en kommission for at hjælpe med væksten af virksomheden. Affiliate-aftalen kan omfatte, at en anden virksomhed eller person sælger et produkt på deres hjemmeside eller via deres sociale mediekanaler.
En af de mest almindelige former for affiliate-program er "affiliate marketing". I affiliate marketing er affiliate ansvarlig for at sende potentielle leads til forretningens hjemmeside, hvor de kan købe et produkt. Normalt bliver affiliates i denne situation betalt baseret på antallet af leads, de leverer til virksomheden, eller antallet af personer, der konverterer ved hjælp af et særligt, sporbart link.
Tilknyttede programmer kan være gavnligt af en række årsager. For det første giver de virksomheder adgang til yderligere marketing- og salgsfremmende ressourcer, så de potentielt kan nå ud til et større antal kunder. Affiliate marketing kan også være med til at forbedre et brands omdømme, ved at skabe associationer til andre kendte personer.
I det digitale marketinglandskab er affiliate marketing ofte nyttigt, fordi det kan hjælpe med at forbedre SEO-rangeringen af en virksomhed. Backlinks til websteder fra steder med høj autoritet kan forbedre mærkets image i søgemaskinernes øjne.
Affiliate aftaler kan ofte indgås af alle slags fagfolk, herunder freelancere, enkeltmandsvirksomheder, aktieselskaber og joint ventures. For at affiliate-forholdet skal lykkes, skal det dog have en fuldstændig kontrakt, hvori parterne skitserer:
Vilkårene for affiliate-aftalen
Definitionen af "tilknyttet" i situationen
Forholdet mellem de to parter
Affilieredes rettigheder og pligter
Hvem betaler hvad, hvorfor og hvornår?
Hvilke licenser kan være påkrævet for affiliate eller virksomhed?
Hvem ejer den intellektuelle ejendom, der er skabt i partnerskabet?