En blog er en webside eller et websted, hvor en forfatter poster artikler om et bestemt emne for at dele ideer og information med det bredere publikum og give relevante meninger. Blogs opdateres løbende og bruges både til personlige eller forretningsmæssige formål.
Webstedsejere eller marketingfolk arrangerer deres blogs i omvendt kronologisk rækkefølge, så besøgende kan se det seneste offentliggjorte indlæg først.
Oprindeligt blev blogs brugt som personlige journaler, hvor deres ejere kunne skrive og dække om ethvert emne af interesse. Men over tid har dette ændret sig, og nu bruger virksomheder det til også at komme i kontakt med kunder, levere nyttigt indhold og introducere deres produkter og tjenester.
De fleste blogs tilskynder til diskussioner og inkluderer kommentarsektioner på hver artikel, hvor læsere og forfatteren kan interagere med hinanden.
I 1997 opfandt Jorn Barger, en programmør og forfatter, udtrykket "weblog". Imidlertid blev den første blog nogensinde kendt af eksperter lavet i 1994 af Justin Hall kaldet Links.net. På sit websted delte Justin korte artikler med links og meninger, der var relevante for emnet. Mange mennesker gjorde det samme på det tidspunkt, men da udtrykket "blog" ikke eksisterer endnu, blev de adresseret som "online dagbøger."
Derfra begyndte alt at vokse. I 1998 tog Jonathan Dube det til næste niveau og skrev en blog med fokus på en begivenhed.
Desuden er tilgængelige bloggingplatforme også steget. Nogle af de tidligste platforme er Open Diary, Blogger og Live Journal. Samtidig er udtrykket "weblog" blevet forkortet til "blog".
Spol frem til 2002, hvor en blog bliver mere en karriere end en hobby. Folk begyndte at tjene penge på deres blogs med BlogAds, og virksomheder udviklede flere værktøjer og platforme til at hjælpe folk med at markedsføre deres indhold. Indtægtsgenerering blev forbedret det næste år og omdannet til AdSense.
Bloggerbranchen begyndte at blive større og større, og det affødte skabelsen af WordPress i 2003. Med fremkomsten af bloggere og websteder, der bruger deres blogs til at tale om nyheder og politik, stolede folk på blogs som en kilde til information og en ny type legitime medier.
Der er mere end 31 millioner bloggere i USA og mere end 600 millioner blogs internationalt. 1
Der er en stigning på 10 millioner bloggere fra 2014 til 2020 i USA.2
I 2018 drev 50 % af de 200 succesrige virksomheder på Fortune 500 en virksomhedsblog.3
Den primære grund til, at enkeltpersoner og virksomheder har brug for en blog, er for at blive synlige for deres publikum ved at rangere på Google og andre søgemaskiner. Det er en fantastisk måde at præsentere sig selv og deres produkter og tjenester for potentielle kunder. Samtidig giver det virksomheder mulighed for at levere værdifuld og relevant information til deres besøgende og tjene deres tillid.
En blog er også et glimrende sted for virksomheder og forfattere at besvare spørgsmål og opbygge et forhold til deres publikum.
Folk kan skrive om enhver niche eller ethvert emne på deres blog. Men ifølge en artikel udgivet af Tema , disse er de mest populære blogtyper.
Livsstilsblog
Rejsebog
Mad blog
Gennemgå blog
Nyhedsblog
Personlig blog
Business blog
Professionel eller personlig brandblog
Modeblog
Multimedie blog