Afvisningsprocent

TL; DR: Bounce rate er procentdelen af ​​besøgende på et websted, der navigerer væk fra webstedet efter kun at have set én side uden at interagere yderligere.

Hvad er en afvisningsprocent?

Afvisningsprocent er det samlede antal besøgende, der ser en enkelt webstedsside og forlader uden at gøre noget, såsom at klikke på links, underskrive en formular eller købe et produkt. En høj afvisningsprocent er ikke altid lig med noget negativt, og det afhænger af virksomhedernes mål. Det er dog stadig afgørende at analysere det, da det kan hjælpe online virksomhedsejere med at bestemme deres marketingindsats.

Nogle faktorer, der kan påvirke afvisningsprocenten, er sidetypen, CTA'er, tekniske problemer, indhold og webstedsdesign.

God vs. Dårlig Bounce Rate

Når du beregner afvisningsprocenten, er det dårligt at få et højt tal. Selvom det er godt at opnå et lavt tal.

Dårlig afvisningsprocent (højt tal) viser, at der er et problem med virksomhedens side. Det kan være af følgende årsager:

Indhold er irrelevant eller uinteressant

Langsom sideindlæsningstid

Mangel på call-to-action og links

Dårligt webstedsdesign

En høj afvisningsprocent kan også betyde, at der er et problem med, hvordan søgemaskiner gennemgår, indekserer eller rangerer webstedet.

På den anden side viser gode afvisningsprocenter (lavt antal), at siden er brugervenlig, organiseret og effektiv til at give brugerne et klart mål eller call-to-action. Det kan også betyde, at sidens indhold er lokkende eller overbevisende nok til, at de kan klikke.

Mere fra Findstack : Tjek vores guide på ' Bedste landingssidebygere ' og find det rigtige værktøj til at designe meget konverterende destinationssider og reducere din afvisningsprocent .

Gennemsnitlig afvisningsprocent

En rapport fra GoRocketFuel.com anførte, at gennemsnittet spænder fra 41 til 51%. Dette varierer dog afhængigt af den niche eller branche hjemmesiden er i.

Denne graf fra Backlinko viser forskellen i gennemsnitlige afvisningsprocenter på forskellige hjemmesidenicher.

Gennemsnitlige afvisningsprocenter efter sektor

For at analysere afvisningsprocenten korrekt, bør virksomheder og enkeltpersoner sammenligne deres procentdel med den rigtige kategori.

Hvornår betyder det noget?

Betydningen af ​​Bounce Rate varierer afhængigt af forretningsmålene og hvilken type side eller hjemmeside de har. For eksempel er afvisningsprocenten afgørende for en e-handelsvirksomhed, fordi en høj afvisningsprocent normalt betyder problemer med produktet eller tjenesten, der er anført på deres websted.

Desuden er e-handelswebsitesider almindeligvis salgs-, landings- eller produkt-/servicesider. Det vil sige, at hvis afvisningsprocenten er høj, klikker eller køber folk ikke, hvilket kan påvirke deres salg.

Bounce rate er også afgørende for PPC-sider og annoncer. Dårlig afvisningsprocent er normalt lig med lav konvertering.

På den anden side er afvisningsprocenter ikke så afgørende for langformede og informative indholdssider som blogs. Denne type side er normalt fyldt med relevant og værdifuld information til publikum, så hvis websidens afvisningsprocent er høj, betyder det ikke rigtig noget, da det ikke påvirker leads eller salg.

Desuden er afvisningsprocenten for trafik, der kommer fra sociale medier eller SEO, ikke også afgørende.

Hvordan beregnes afvisningsprocenten?

Beregning af afvisningsfrekvens

Afvisningsprocenter kan beregnes gennem online apps som f.eks Lido eller forskellige gratis online regnemaskiner .

For at gøre det manuelt kan folk følge denne enkle beregning:

Afvisningsprocenten kan beregnes ved at dividere det samlede antal besøgende, der forlod uden at engagere sig, med det samlede antal besøgende på websiden, gange 100.

For eksempel er det samlede antal websidebesøgende på en X-landingsside 2,500, og det samlede antal personer, der forlod uden at engagere sig, er 567. Så 567 divideret med 2,500 gange 100 er lig med 22.68 %.

Denne afvisningsprocent er rimelig. Virksomheden eller webstedsejeren bør dog tjekke ud, hvordan det kan sammenlignes med andre websteder i deres branche og udforske måder at reducere dette tal, hvis det er muligt.

Opdateret februar 17, 2024
Axel Grubba er stifter af Findstack, en B2B-softwaresammenligningsplatform, med sin baggrund, der spænder over ledelsesrådgivning og venturekapital, hvor han investerede i software. For nylig har Axel udviklet en passion for kodning og nyder at rejse, når han ikke bygger og forbedrer Findstack.