Pris pr. Erhvervelse (CPA)

TL; DR: Cost Per Acquisition (CPA) er en marketing-metrik, der beregner den gennemsnitlige omkostning for at erhverve en ny kunde eller kundeemne. Det beregnes ved at dividere de samlede omkostninger ved at skaffe kunder med antallet af opnåede konverteringer.

Pris pr. anskaffelse er det beløb, en enhed bruger på at erhverve nye kunder gennem annoncering og andre betalte kampagner. CPA er afgørende, da det hjælper virksomheder med at afgøre, om de har brugt deres penge godt eller bruger den rigtige strategi. Formlen for Cost Per Acquisition er annoncebudgettet divideret med det nye antal kunder. 

Opdateret februar 17, 2024
Axel Grubba er stifter af Findstack, en B2B-softwaresammenligningsplatform, med sin baggrund, der spænder over ledelsesrådgivning og venturekapital, hvor han investerede i software. For nylig har Axel udviklet en passion for kodning og nyder at rejse, når han ikke bygger og forbedrer Findstack.