Kundeanskaffelsesomkostninger (CAC)

TL; DR: Customer Acquisition Cost (CAC) er det samlede beløb, en virksomhed bruger på at erhverve en enkelt kunde, inklusive marketing- og salgsomkostninger. Det beregnes ved at dividere de samlede anskaffelsesomkostninger med antallet af nye kunder opnået inden for en bestemt periode.

Kundeanskaffelsesomkostninger (CAC) er det samlede beløb, en virksomhed bruger på at overtale kundeemner og gøre dem til betalende kunder. Du kan beregne CAC ved at dividere markedsførings- og salgsfremmende omkostninger med antallet af nye kunder. Beregning og vurdering af kundeanskaffelsesomkostningerne giver virksomheder mulighed for at identificere rentable indsatser, som de kan bruge igen på den næste kampagne.

Opdateret februar 17, 2024
Axel Grubba er stifter af Findstack, en B2B-softwaresammenligningsplatform, med sin baggrund, der spænder over ledelsesrådgivning og venturekapital, hvor han investerede i software. For nylig har Axel udviklet en passion for kodning og nyder at rejse, når han ikke bygger og forbedrer Findstack.