ecommerce

TL; DR: E-handel, forkortelse for elektronisk handel, refererer til køb og salg af varer eller tjenester over internettet, ofte involveret online transaktioner mellem virksomheder og forbrugere.

Hvad er e-handel?

E-handel er køb og salg af varer eller tjenester på internettet. E-handel er også kendt som online shopping, e-shopping eller webshopping. Udtrykket "e-handel" bruges ofte til online køb og salg af fysiske produkter, men kan også referere til tjenester og immaterielle aktiver købt og solgt online.

E-handel kan være et ekstremt lukrativt forretningsforetagende på grund af lave overhead, ringe behov for medarbejdere og populariteten af ​​elektroniske betalinger. Men e-handelssucces kræver betydelig tid og indsats for at promovere produkter via sociale medier, e-mail, internetsøgemaskiner og andre veje.

På nuværende tidspunkt er e-handel den mest populære måde at handle på, fordi den er tilgængelig og bekvem. Baseret på statistik , konkluderer de, at der ved udgangen af ​​2021 vil være over 2.14 milliarder online shoppere globalt. Stigningen var i høj grad påvirket af COVID-19-pandemien.

Derudover er der skabt flere platforme til det, og virksomheder har taget digitalt salg og promovering til sig. Game changer-funktioner er også gjort tilgængelige af store e-handelsvirksomheder som Amazon og eBay. Dette inkluderer 1-klik shopping.

E-handels historie

Selvom den tidligste transaktion fandt sted i 1994 på et detailwebsted, kan overførslen af ​​dokumenter gennem en elektronisk metode kendt som Electronic Data Interchange spores helt tilbage til 1960'erne.

Derfra har e-handel udviklet sig og banet vejen til enorme online shopping-kraftcentre som Amazon, eBay, Rakuten, og Alibaba.

Ulemper og fordele ved e-handel

Den væsentligste fordel ved e-handel er, at virksomheder har en bredere rækkevidde. Når først deres produkter er offentliggjort online, vil de være synlige for millioner af købere verden over.

Det gør det også muligt for sælgere at sænke omkostningerne, fordi der ikke er behov for fysisk butik eller detailpersonale. Alle transaktioner foretages via internettet, og betalinger behandles normalt via sikre metoder som PayPal, Stripe og Wise.

Mens den største ulempe ved e-handel er risikoen for online svindel. Dette påvirker købere, da det er udfordrende at vide, om det produkt, de køber, er originalt eller overhovedet eksisterer. Desuden vil det være sværere for købere at returnere den vare, de har købt på grund af høje forsendelsesomkostninger og lav produktionsværdi.

For sælgere er en ulempe at bemærke den tid og den viden, der er nødvendig for at oprette et e-handelswebsted. Selvom platforme har gjort det så let som muligt at bygge hjemmesider, kan andre faktorer påvirke oprettelsesprocessen, såsom produkt- og konkurrentforskning, branding og skabelse af kopi, billeder og andre medier.

Etablering af en e-handelsside kan tage mindre end 30 minutter eller 12 måneder , alt efter hvor forberedt virksomheden er.

Typer af e-handels forretningsmodeller

Business to business - Denne model er anvendelig for virksomheder, der sælger varer og tjenester til andre virksomheder.

Business to consumer - Denne model er den mest almindelige på listen. B2C-modellen gælder, når sælgeren er i direkte kontakt med deres kunde for at handle varer og tjenester.

Forbruger til forbruger - C2C-modellen er en populær form for salg og køb blandt kunder. Det kan gøres på forskellige platforme som Facebook, Instagram, Craigslist og andre online markedspladser.

Consumer to business - C2B giver forbrugerne mulighed for at sælge til virksomheder og er normalt i services. Et godt C2B-eksempel er affiliate marketing-tjenester og fungerer markedsplads som Upwork.

Opdateret februar 17, 2024
Axel Grubba er stifter af Findstack, en B2B-softwaresammenligningsplatform, med sin baggrund, der spænder over ledelsesrådgivning og venturekapital, hvor han investerede i software. For nylig har Axel udviklet en passion for kodning og nyder at rejse, når han ikke bygger og forbedrer Findstack.