SEO eller søgemaskineoptimering er et af de mest almindelige udtryk inden for digital markedsføring. SEO refererer til konceptet med at optimere og manipulere dit websted for at forbedre dets synlighed i søgemaskiner (som Google). God SEO-praksis sikrer, at din hjemmeside dukker hurtigt op, når folk søger efter termer relateret til din virksomhed på Bing, Google og Yahoo.
SEO er et paraplybegreb, der refererer til en række praksisser, der bruges til at appellere til specifikke aspekter af søgemaskinealgoritmer. For med succes at engagere sig i SEO skal mange virksomheder investere i alt fra backlinking til søgeordsforskning og teknisk webstedsoptimering.
SEO eller søgemaskineoptimering er den praksis, virksomheder bruger til at forbedre placeringen og udseendet af websider i organiske søgeresultater. Når du ser et websted placeret øverst på den første side på Google, uden en "Annonce"-beskrivelse ved siden af, er dette et tegn på god SEO.
SEO skyldes hovedsagelig, at der er milliarder af sider tilgængelige for brugere at browse på nettet i dag. For at bestemme, hvilke sider der skal tilbydes hvilke søgninger, bruger søgemaskiner som Bing og Google bots til at crawle sider på nettet, indsamle oplysninger og placere dem i et indeks.
Indekset er som et gigantisk bibliotek, hvor Google kan trække information fra hylder rundt om i verden for at hjælpe brugerne med at finde det, de leder efter. Algoritmer analyserer sider for at bestemme, hvor de skal placeres, når de tilbydes til søgende. Der er forskellige "signaler" eller rangeringsfaktorer, der bruges til at bestemme rækkefølgen af sider i søgemaskinens resultater.
Søgemaskineoptimering er et noget mystisk koncept, da ingen med sikkerhed ved præcis, hvilke rangeringsfaktorer der vægter mest på et givet tidspunkt. Udvikling af algoritmer i søgemaskiner gør det vanskeligt at afgøre, hvad der kan garantere en topplacering på første side.
I modsætning til betalte søgeannoncer kan virksomheder ikke betale søgemaskiner for en højere organisk søgerangering. I stedet skal indholdet på siden, den måde, den er opbygget på, og forskellige andre faktorer overbevise søgemaskinerne om, at en side er den bedst mulige ressource at præsentere for en søgende som svar på en specifik søgeterm.
Der er mange forskellige faktorer, der spiller ind i søgemaskinealgoritmer, herunder:
Linkfunktioner på domæneniveau
Linkfunktioner på sideniveau
Søgeord og indhold på sider
Søgeords-agnostiske sidefunktioner
Engagement og trafik/forespørgselsdata
Søgeord på domæneniveau usage
Brand-metrics på domæneniveau
Sociale målinger på sideniveau
Søgeords-agnostiske funktioner på domæneniveau
SEO-eksperter bruger deres viden om de forskellige rangeringsfaktorer til at udvikle og implementere strategier til at forbedre et websteds organiske position. De fleste strategier kræver en balance mellem off-page, on-page og teknisk bedste praksis. Der er også forskellige værktøjer, som kan hjælpe med SEO-faktorsporing.
SEO er en grundlæggende faktor for at opnå brand rækkevidde og bevidsthed online. For digital markedsføring er SEO afgørende for at opnå potentiel vækst, fordi folk udfører billioner af søgninger hele tiden, ofte med den hensigt at finde information om tjenester og produkter.
I løbet af de sidste par år har søgeresultaterne udviklet sig for at give brugerne mere direkte svar og information, der er relevant for deres specifikke behov. At opnå fremragende SEO-placeringer er blevet vanskeligere, især med ankomsten af stemmesøgning, rige resultater og videnpaneler.
Uden effektiv SEO kan det dog være svært at skille sig ud online.