Split Testing

TL; DR: Split test, også kendt som A/B-test, er en metode, der bruges til at sammenligne to versioner af en webside eller app for at bestemme, hvilken der klarer sig bedst. Det involverer at præsentere forskellige versioner for brugerne samtidigt og analysere deres adfærd for at identificere den mere effektive variant.

Hvad er split-test?

Split test er en metode til at udføre kontrollerede eksperimenter, som giver virksomheder mulighed for at undersøge ydeevnen af ​​en faktor mod en anden. For eksempel kan du med splittest afgøre, om en version af en knap på en webside fører til flere klik eller konverteringer end en anden. Målet med splittest er at optimere forskellige former for indhold, såsom e-mails, landingssider og websteder, for at opnå de bedste resultater.

De fleste splittest udføres ved brug af specialværktøj. Landingssidebyggere or e-mail marketing værktøjer , for eksempel kommer normalt med "multivariate" eller "split test"-tjenester, som giver dig mulighed for at teste specifikke ændringer på din landingsside mod en del af din hjemmesidetrafik eller en e-mail mod en udvalgt gruppe personer på din abonnentliste.

Hvorfor er splittest vigtig?

Split test er en form for eksperimenter beregnet til at forbedre ROI (Return on Investment) fra forskellige webaktiver. Ved at udføre eksperimenter med forskellige elementer i et stykke onlineindhold kan du se præcis, hvilke faktorer der med størst sandsynlighed påvirker positive resultater, såsom et kundeemne, der konverteres til en køber. Denne markedsføringsmetode bruges mest til at reducere markedsføringsomkostninger og muliggøre "konverteringsfrekvensoptimering". Split test kan:

Hjælp med publikumsindsigt: Split test kan hjælpe dig til bedre at forstå dit publikum ved at vise dig elementer af et design eller et stykke indhold, som kan overbevise en kunde om at opgive et køb.

Reducer marketingudgifter: Når du ved, hvilke faktorer der med succes driver salg eller positive handlinger på dit websted eller i dine marketingkampagner, bruger du færre penge på ineffektive strategier.

Hjælp til at opdage nye muligheder: Split test kan også hjælpe virksomheder med at eksperimentere med nye salgsfremmende strategier, de ikke havde prøvet før, og afgøre, hvilke indsatser der er værd at undersøge nærmere.

Sædvanlig splittest for en virksomhed hjælper med at opbygge en proces med data-informeret beslutningstagning fokuseret på målgruppens præferencer. Modstridende meninger blandt marketing- og designteams kan afprøves med splittestmetoden, så besøgende på hjemmesiden til sidst informerer den endelige beslutning om, hvad der er "bedst".

Hvad kan virksomheder teste med splittest?

Split test kan bruges på tilmeldingsformularer, registreringssider, squeeze-sider, produktsider og kasser – stort set hvor som helst et målbart mål kan forbedres. Mens virksomheder kunne køre opdelte testeksperimenter på egen hånd, gør værktøjer det lettere at spore resultaterne af forskellige eksperimenter og træffe beslutninger baseret på betydelig statistik.

De fleste split-testkampagner ser på indflydelsen af ​​specifikke elementer på en webside eller marketingkampagne. Nogle punkter, virksomheder kan teste med splittest, kan omfatte:

Tekst: Marketingtekst, overskrifter, beskrivelser og indhold med opfordring til handling

Visuelle elementer: Billeder, fotos, videoer, farver, infografik og design

Brugeroplevelse: Elementer af, hvordan kunder navigerer i en oplevelse

Layout: Arrangementet af formatering af elementer på en side

Tilbud: De tilbud eller løfter, der er givet i et stykke markedsføringskopi

Nogle virksomheder bruger også splittest til at afgøre, om visse aspekter kan fjernes fra en side. Ofte fører færre sideelementer til færre distraktioner fra det primære mål.

Opdateret februar 17, 2024
Axel Grubba er stifter af Findstack, en B2B-softwaresammenligningsplatform, med sin baggrund, der spænder over ledelsesrådgivning og venturekapital, hvor han investerede i software. For nylig har Axel udviklet en passion for kodning og nyder at rejse, når han ikke bygger og forbedrer Findstack.